Läge för lådbilar

Test av Opel Agila Comfort 1,2 och Suzuki Wagon R+ 1,3 GL.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Opel Agila Comfort 1,2

Rätt i det mesta

Agila klarar de flesta krav man kan ställa på en mikrobil, så länge man håller sig från långkörningarna. Men redan i grundutförande med 1,2-motorn är bilen nästan 20000 kr dyrare än Hyundai Atos GLS och skillnaden kan lätt bli ännu större. Det tål Agila inte.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 350, bredd 162, höjd 170, spårvidd fram/bak 142/139. 

Tjänstevikt 1030, maxlast 325 (R+ 338), taklast 35, släpvikt 650. Testvikt 1152. Tankrymd 41 liter.

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 73/73 mm, volym 1199 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift, 5-växlad låda. 1000 r/min på 5:an: 28,4 km/h.

STYRNING

Kuggstång, elektrisk servo. 3,3 rattvarv mellan fulla hjulutslag, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 4,5 tum, däck 155/65 SR 14.

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), tvärlänkar och krängningshämmare i nedre tvärlänk. Bak stel axel, Panhardstag och längslänkar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Enorm takhöjd, stora glasytor och bra inre bredd. Godkänt bagageutrymme med uppfällt baksäte, mycket rymligt med nedfällt. Smidig mekanism. Hyfsat kvalitetsintryck, billig instrumentpanel.

Dåligt benutrymme i baksätet, bakluckan öppnar alltför snävt.

Köregenskaper

Mycket lättkörd, särskilt i sta'n.

Markant understyrd, primitiv bakvagn ger stötig gång, starkt sidvinds- och spårkänslig, inexakt styrning.

Motor/kraftöverföring

Smidigare växellåda än Suzuki Wagon. Bensinförbrukningen påverkas inte lika mycket av belastning som i Suzuki. Tråkig, trött motor.

Utrustning

Visserligen mycket billigare än Suzuki Wagon men saknar en sådan självklarhet som elvärmda framstolar. Mycket dyrare än R+ med motsvarande utrustningsnivå.

Ekonomi

Lägre förväntad milkostnad, lägre förbrukning, bättre andrahandsvärde än för Suzuki Wagon.

Miljö

Opels utsläpp är inte imponerande men i alla fall acceptabla. Miljöindex 92.

Säkerhet

Ej testad i Euro-NCAP men har hyfsat riklig standardutrustning och stabil uppbyggnad med förstärkta trösklar och balkstrukturer etc. Detta kan dock inte kompensera det lilla formatet. Tack vare Opels medverkan i konstruktionsarbetet finns en finess som kollapsibelt pedalställ.

 

Suzuki Wagon R+ 1,3 GL

Behöver reningsbad

Samma fördelar som Opel Agila; en i alla avseenden smidig, förbluffande rymlig småbil och dessutom med bättre motor - tills avgaserna kommer på tal. Nu fungerar reningen oacceptabelt illa och vad som tycktes vara snudd på guldläge förspilldes.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 350, bredd 162, höjd 170, spårvidd fram/bak 142/139. 

Tjänstevikt 1030, maxlast 325 (R+ 338), taklast 35, släpvikt 650. Testvikt 1152. Tankrymd 41 liter.

MOTOR

4-cylindrig tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 74/76 mm, volym 1298 cm3. Max effekt 76 hk (56 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4250 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift, 5-växlad låda. 1000 r/min på 5:an: 30,3 km/h.

STYRNING

Kuggstång, elektrisk servo. 3,3 rattvarv mellan fulla hjulutslag, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 4,5 tum, däck 165/60 R 14.

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), tvärlänkar och krängningshämmare i nedre tvärlänk. Bak stel axel, Panhardstag och längslänkar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Lika rymlig som Opel Agila, bättre ståhöjd under bakluckan. Något enklare förarmiljö, men bättre stolar.

Bagagerumshyllan är, liksom i Opel Agila, en särdeles billig och oanvändbar konstruktion.

Köregenskaper

Bättre vid landsvägskörning än Opel Agila, tack vare piggare motor, bättre bromsar. Lägre ljudnivå.

Sämre i undanmanövern än Opel Agila.

Motor/kraftöverföring

Betydligt piggare maskineri än i Opel Agila.

Mycket bristfällig avgasrening. R+ är paradexempel på en så kallad cycle-beater, dvs. rening helt anpassad för körnormen och inget annat. 

Utrustning

GL-paketet gör R+ snudd på lyxig.

Sidokrockkuddar saknas.

Ekonomi

Bättre garantier än Opel Agila.

Högre servicekostnader.

Miljö

Suzuki är rent förfärlig mot miljön så fort motorn pressas det minsta, miljöindex 174 är ett av de högsta vi mätt och helt oacceptabelt.

Säkerhet

Ej testad i Euro-NCAP men har hyfsat riklig standardutrustning och stabil uppbyggnad med förstärkta trösklar och balkstrukturer etc. Detta kan dock inte kompensera det lilla formatet. Tack vare Opels medverkan i konstruktionsarbetet finns en finess som kollapsibelt pedalställ.

Ladda ner: tv0019_test_agila_wagonr.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!