Lättlastare

Test av småkombis. Seat Cordoba Vario 1,4 16V, Skoda Fabia Combi 1,4 16V Comfort och Toyota Yaris Verso 1,3 Linea Luna

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Seat Cordoba Vario 1,4 16V Stella

Nygammal

Seat Cordoba Vario både känns och är gammal. Bottenplattan, som delas med VW Polo, uppvisar brister när den jämförs med Fabians. Harmonin i uppträdandet som Skodan har saknas till viss del i Seat Cordoba.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,5 mm, volym 1391 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 3300 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 32 km/h.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/70 R 13. 

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring fram och bak, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre länkarmar. Bak fjäderben, torsionsaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 416, bredd 164, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/139. Tjänstevikt 1144, maxlast 302.Takvikt 75. Testvikt 1208. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Högt kvalitetsintryck. Rejäla materialval.

Smalt kupéutrymme.

Köregenskaper

Tar upp små stötar mycket bra. 

För mjuk fjädring bak.

Motor/kraftöverföring

Bra bottendrag och mellanregister i motorn.

Tappar ork på toppen, växellådan aningen kärv att 

manövrera. 

Utrustning

ABS-bromsar är standard.

Väl påver i standardutförande, krockkudde enbart 

på förarplatsen.

Ekonomi

Billig i inköp, billig att driva.

Dåliga garantier, sämre andrahandsvärde än övriga.

Säkerhet

Tre stjärnor Cordoba Vario är otestad, men Ibiza som bygger på samma platta har testats av Euro NCAP. Resultatet blev mediokert.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

79 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

3 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION:

(0-100 km/h): 12,6

BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

ej mätt

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,68 l/mil

Toyota Yaris Verso 1,3 Linea Luna

Höghuset

Toyota hittade verkligen rätt designmässigt med Yaris Verso. Men hur gick det sedan? Visserligen erbjuder Toyota sedan länge mycket god verkstadsstatistik, men Yaris Verso känns inte riktigt välbyggd. Skitig motor har den också.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/73 mm, volym 1299 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 124 Nm vid 4400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 31,5 km/h.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,25 rattvarv, vändcirkel 10,2 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R 14.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak torsionsaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 386, bredd 169, höjd 168, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt 1150, maxlast 350. Takvikt 75. Testvikt 1187. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Verso erbjuder störst och smartast disponeringsmöjligheter av utrymmet.

Bilen upplevs inte lika solid som Seat eller Skoda. Vissa materialval känns klart undermåliga. Dålig körställning för korta.

Köregenskaper

Känns rapp i sitt uppträdande, kommunicerar bra med föraren.

Lite burkigt intryck, förmedlar vidare de flesta ojämnheterna från vägen till föraren. Vindkänslig.

Motor/kraftöverföring

Flexibel motor som trivs när den blir varvad.

Dåligt att motorn är så pass smutsig. Miljöindex 109 är dessutom långt sämre än Yaris 1,0 (miljöindex 66).

Utrustning

Bra standardutrustning med bland annat färddatoroch hög säkerhetsnivå.

Skulle behöva bättre justermån på stolarna.

Ekonomi

Toyotas goda servicestatistik borde ge låga ägandekostnader. Bra med tre års nybilsgaranti.

Dyr i inköp.

Säkerhet

Fyra stjärnor Yaris Verso har inte testats av Euro NCAP. Vanliga Yaris klarade sig mycket bra, både vid front- och sidokollision.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

109 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

3 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION:

(0-100 km/h): 12,9

BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

ej mätt

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,71 l/mil

 

Skoda Fabia Combi 1,4 16V Comfort

Förväntningshållaren

Både Fabia och Fabia kombi är bra bilar i nästan alla avseenden. Sommar som vinter. Och med den nya 101-hästarsmotorn blir egenskaperna lika trevliga som bruksvänliga. Men taklinjen stjäl en hel del lastutrymme.

Basfakta

MOTOR

Tvärställd 4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,5 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 101 hk (74 kW) vid 6000 r/min. 

Max vridmoment 126 Nm vid 4400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 30,5 km/h.

STYRNING

Kuggstång med servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL

Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/60 R 14. 

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangellänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 422, bredd 165, höjd 145, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt 1250, maxlast 425.Takvikt 75. Testvikt 1275. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Mycket hög kvalitetskänsla. Fina stolar.

Sluttande taklinje stjäl mycket kombiutrymme..

Köregenskaper

Mycket vägsäker både på sommar- och vinterväg.

Stadigt satt chassi.

Fortfarande aningen seg styrning.

Motor/kraftöverföring

Mycket trevlig motor med bra ork på alla varvtal, lättskött och härlig växellåda.

Motorn ger ifrån sig höga avgasutsläpp när den belastas.

Utrustning

Hög utrustningsniva, särskilt på säkerhetssidan.

Dåligt att handtag för öppning av bakluckan utifrån saknas.

Ekonomi

Mycket bil för pengarna, bra andrahandsvärde. 

Bara ett års nybilsgaranti.

Säkerhet

Fyra stjärnor Fabia i halvkombiutförande har klarat sig bra vid Euro NCAP:s tester, fick fyra av fem stjärnor vid förra höstens test.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

92 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

5 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION:

(0-100 km/h): 11,4

BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

ej mätt

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,75 l/mil

Ladda ner: tv0105_test_smakombi.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr