Audi A8 4,2, BMW 735i Lexus LS430, Mercedes S 400 CDI/S 500 4MATIC, Range Rover Vogue och Volkswagen Phaeton W12

Livet i gräddfilen

Vintertest av Audi A8 4,2, BMW 735i, Lexus LS430, Mercedes S 400 CDI, Mercedes S 500 4MATIC, Range Rover Vogue och Volkswagen Phaeton W12

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Helheten väger tyngst!

Alla bjuder överdåd - men är någon av dem världens bästa bil?

Vilka egenskaper ska väga tyngst när marknadens mest påkostade bilar drabbar samman? Flärden? Utrustningen? Komforten? Väghållningen? Utrymmena? Priset - och i så fall det högsta eller det lägsta?

Frigasarorden, alias testlaget på vinterhajk, har tagit fasta på helheten men lagt tonvikten på att bilarna ska fungera i nordiskt klimat med bistra vägförhållanden.

Därför kan varken BMW 745i eller Lexus LS430 blanda sig i toppstriden. De beter sig helt enkelt för spattigt i halka och Lexus? värmekapacitet håller inte måttet. "Doktorn som programmerat BMW:s antisladdsystem bör få sparken!", slår en testförare fast.

Bakhjulsdrift är aldrig till gagn på hala vägar, men Mercedes S400 CDI visar att det går att få fason även på en motorstark bakhjulsdrivare. Det hade vi inte trott för ett par år sedan då Mercedes' antisladdsystem hade nerverna utanpå karossen.

Range Rover är testets andra stora överraskning. Att den klumpiga - för det är den verkligen i många situationer - stadsjeepen skulle hantera vintervägarna med sådan säkerhet hade ingen vågat tro. Men att sätta den främst i ett så kompetent gäng låter sig inte göras, de flesta köpare gör ett bättre val i någon av de övriga vagnarna.

Volkswagen Phaeton W12 är ett imponerande första försök, ändå motsägelsefull och inte alltigenom lyckad. Rätteligen borde den jämföras med BMW 760i, Audi A8 W12 och Mercedes S600, men det skulle inte bli någon enkel match. Att helt omfatta denna bil kräver förmodligen några hundra mil i sommarväglag, tills vidare verkar det smått prilligt att betala 1,1 miljoner för en Folkvagn. 

Audi A8 gör det mesta rätt och sätter en ny standard för hur körglada limousiner i tvåtonsklassen kan vara. Snarare en väl tilltagen GT-vagn, vem behöver en Aston Martin?

Mercedes S500 4Matic anslöt till testet i ett sent skede men övertygade så gott som ögonblickligen. På alla punkter matchar den eller överträffar sina konkurrenter. Den har en helhet som bottnar i något annat än prestigejakt.

Det är mer än lyx.

BMW 745i

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cylindrig V-motor (90 grader) med 2 kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5,0. Borrning/slag 92,0/82,7 mm, volym 4398 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 450 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, 6-stegs automatlåda.

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, 3,0 rattvarv, vändcirkel ca 12,1 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor (324 mm), låsningsfritt system. Aktivt anti-sladdsystem (DSC).

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning med fjäderben fram och bak. Fram dubbelledad tvärlänk med draglänk av aluminium. Bak dubbla längs- och tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum, däck 245/55 R17.

Mått (cm)

Axelavstånd 299, längd 503, bredd 190, höjd 149, spårvidd fram/bak 158/158. Tanken rymmer 88 liter.

Vikt (kg)

Tjänstevikt 1950, maxlast 500. Taklast 100. Släpvikt 2000. Tillåten släpvikt med b-körkort 1050. Viktfördelning fram/bak 50/50 procent.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

121 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

6,4 sekunder

Förbrukning (blandad körning):

1,09 l/mil

Mecedes-Benz S500 4Matic Lang

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cylindrig V-motor (90 grader) med 1 kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 97,0/84,0 mm, volym 4966 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 460 Nm vid 2700-4250 r/min. 

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift, 5-stegs automatlåda.

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, vändcirkel ca 12,1 meter. 

Bromsar

Ventilerade skivor, låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem (ESP), diffbromsar via ABS-systemet (4ETS), antispinn (ASR).

Fjädring och hjulställ 

Individuell luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram undre tvärlänkar och övre triangellänkar. Bak fem länkarmar per sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

Mått (cm)

Axelavstånd 309, längd 516, bredd 186, höjd 145, spårvidd fram/bak 157/157.

Tanken rymmer 88 liter.

Vikt (kg)

Tjänstevikt 2000, maxlast 530. Taklast 100. Släpvikt 2100. Tillåten släpvikt med b-körkort 970. Viktfördelning fram/bak uppgift saknas. (Bakhjulsdriven 50/50).

* Langversion av S500 4Matic kostar 884000 kronor och av S400 CDI 834000 kronor. Förlängda versioner av Audi A8, BMW 745i och VW Phaeton kommer under året.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

145 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

<1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

6,7 sekunder

Förbrukning (blandad körning):

1,23 l/mil

Volkswagen Phaeton W12

Basfakta

Motor

Längsmonterad 12-cylindrig W-motor (15

respektive 72 grader) med en kamaxel per cylinderrad (totalt fyra kamaxlar), 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 84,0/90,2 mm, volym 5998 cm3. Max effekt 420 hk (309 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 550 Nm vid 3000-4750 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift med torsendifferential, 5-stegs automatlåda.

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, vändcirkel ca 12,1 meter. 

Bromsar

Ventilerade skivor, låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem (ESP), diffbromsar via ABS-systemet (EDS), antispinn (ASR).

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, luftfjädring och krängningshämmare, justerbara stötdämpare. Fram separat bärram, dubbla triangellänkar. Bak undre triangellänkar,

dubbla tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/50 R18.

Mått (cm)

Axelavstånd 288, längd 506, bredd 190, höjd 145, spårvidd fram/bak 163/161. Tanken rymmer 90 liter.

Vikt (kg)

Tjänstevikt 2400, maxlast 500. Taklast 100. Släpvikt 2400. Tillåten släpvikt med b-körkort 750. Viktfördelning fram/bak 58/42 procent.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

>250 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

4 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

6,3 sekunder

Förbrukning (blandad körning):

1,56 l/mil

 

Audi A8 4,2 Quattro

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cylindrig V-motor (90 grader) med två kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, volym 4172 cm3. Max effekt 335 hk (246 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 430 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift med torsendifferential, 6-stegs automatlåda. 

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, vändcirkel ca 12,1 meter. 

Bromsar

Ventilerade skivor, låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem (ESP), diffbromsar via ABS-systemet (EDS), antispinn (ASR).

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, luftfjädring och krängningshämmare, justerbara stötdämpare. Fram separat bärram, dubbla triangellänkar. Bak separat bärram, dubbla

triangellänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R17.

Mått (cm)

Axelavstånd 294, längd 505, bredd 189, höjd 144, spårvidd fram/bak 163/162. Tanken rymmer 90 liter.

Vikt (kg)

Tjänstevikt 2020, maxlast 360. Taklast 100. Släpvikt 2300. Tillåten släpvikt med b-körkort 1120. Viktfördeln. fr/bak 57/43 procent.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

140 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

5 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

6,6 sekunder

Förbrukning (blandad körning):

1,19 l/mil

Lexus LS430

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cylindrig V-motor (90 grader) med två kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 91,0/82,5 mm, volym 4293 cm3. Max effekt 281 hk (207 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 417 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, 5-stegs automatlåda.

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, 3,5 rattvarv, vändcirkel ca 11,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor (fram 315 mm, bak 310 mm), låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem (VSC). 

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, luftfjädring med

nivåreglering och krängningshämmare fram och bak. Fram undre tvärlänkar och övre triangellänkar. Bak undre längs- och tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

Mått (cm)

Axelavstånd 293, längd 501, bredd 183, höjd 147, spårvidd fram/bak 158/158. Tanken rymmer 84 liter.

Vikt (kg)

Tjänstevikt 2000, maxlast 350. Taklast 100. Släpvikt 2000. Tillåten släpvikt med b-körkort 1150. Viktfördelning fram/bak 52/48 procent.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

129 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

7,8 sekunder

Förbrukning (blandad körning):

1,41 l/mil

Range Rover Vogue

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cylindrig V-motor (90 grader) med två kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 92,0/82,7 mm, volym 4398 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift med fördelningsväxellåda, 5-stegs automatlåda, hög- och lågväxel.

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, 3,5 rattvarv, vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor, låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem (DSC). 

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, luftfjädring med nivåreglering, bak även stötdämpare. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar, bak dubbla triangellänkar och enkla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Hjul och däck

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R18.

Mått (cm)

Axelavstånd 288, längd 495, bredd 196, höjd 186, spårvidd fram/bak 163/163. Tanken rymmer 100 liter. 

Vikt (kg)

Tjänstevikt 2560, maxlast 490. Taklast 100. Släpvikt 3500. Tillåten släpvikt med b-körkort 750. Viktfördelning fram/bak 52/48 procent.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

166 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

<1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

9,0 sekunder

Förbrukning (blandad körning):

1,62 l/mil

Ladda ner: tv0302_vintertest_lyx.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!