Livet i luckan

Test av tre MPV-bilar. Volkswagen Touran 1,6 FSI, Renault Mégane Scénic 2,0 16V och Ford Focus C-max 1,8 Trend

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen Touran 1,6 FSI

Dyrköpt funktionalism

Att Volkswagen kan sälja bilar till så skyhöga priser är en bedrift, men kampanjerbjudanden är vanliga. Kvalitetskänslan och komforten är hög, det finns plats för sju och utrymmena är överlag bäst.

Basfakta

Motor

Tvärställd rak 4 cylindrar, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 34,2 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och nedre länkarmar fästade i hjälpram, dubbla tvärlänkar och enkel längslänk på varje sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum plåt, däck 195/65 R15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 439, bredd 179, höjd 167, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1570, maxlast 570. Släpvikt 1360. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:

11,6 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

39,3 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):

0,74 l/mil

Ford Focus C-max 1,8 Trend

Flexbil för föraren

Ford Focus har blivit en fullträff för Ford och att döma av det nya chassit kommer framgångarna att fortsätta. Roligast att köra i det här gänget. Finurligt baksäte men inget för den riktigt stora barnfamiljen.

Basfakta

Motor

Tvärställd rak 4-cylindrar, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83,0/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 33,8 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Indiviuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med nedre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkel längslänk på varje sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum stål, däck 195/65 R15. Testbilen: Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/50 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 433, bredd 182, höjd 260,

spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1390, maxlast 520. Släpvikt 1390. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:

11,1 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

38,7 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):

0,71 l/mil

 

Renault Mégane Scénic 2,0 16V

Förpackningskonstfull

Renault Scénic i version 2 är en bil att synas i, långt mycket mer än det ägg som var dess föregångare. Frågan är om nordbor är mogna för formen ännu. Bra utrymme på få cm, men kvaliteten känns inte "hundra".

Basfakta

Motor

Tvärställd rak 4 cylindrar, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10.0. Borrning/slag 82,7/93,0 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 136 hk (99 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 191 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 37,3 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram individuell upphängning med fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel och längsgående

bärarmar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum plåt, däck 195/65 R15. Testbilen: 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 426, bredd 181, höjd 162, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1480, maxlast 480. Släpvikt 1480. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:

10,2 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

38,8 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):

0,80 l/mil

 

Ladda ner: tv0324_test_mpv_x3.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!