Lyx och lättsinne

Test av Jaguar XJ8 3,5 och Audi A8 4,2 Quattro.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Audi A8 4,2 Quattro

"Lättbygge" på två ton

Så där himla lätt blev den väl inte: drygt två ton på vågen. Men A8 Quattro är trots detta en sportig och behändig vagn, ganska väsensskild från VW Phaetons limousinkaraktär. Värdig utmanare till S-klassen.

Basfakta

Motor

Längsmonterad V8 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 84,5/93 mm, volym 4172 cm3. Max effekt 335 hk (246 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 430 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med torsendifferential. 6-växlad automatlåda med tiptronic. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 55,0 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 12,1 m.

Bromsar

Skivor (ventilerade) runt om. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Luftfjädring med tre olika körprogram. Dubbla triangellänkar fram och bak. Krängningshämmare fram och bak. 

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum lättmetall, däck 235/55 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 294, längd 505, bredd 189, höjd 144, spårvidd fram/bak 163/162. Tjänstevikt 1920, maxlast 460. Taklast 100. Släpvikt 2300. Tanken rymmer 90 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

140 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

5 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

7,2 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

36,6 meter

Förbrukning (blandad körning):

1,39 l/mil

 

Jaguar XJ8 3,5

En plats i andra ledet

Jaguar har med hjälp av självbärande lättmetallkaross byggt en lätt, bränslesnål och nästan miljövänlig lyxbil. Tyvärr når den inte upp till högsta standard när man tittar noga på teknik och detaljarbete.

Basfakta

Motor

Längsmonterad V8 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 86/76,5 mm, volym 3555 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 6250 r/min. Max vridmoment 335 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 59,5 km/.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar

Skivor (ventilerade) runt om. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Luftfjädring. Dubbla triangellänkar fram och bak. Krängningshämmare fram och bak. Nivåreglering.

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum lättmetall, däck 235/50 ZR18.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 303, längd 509, bredd 186, höjd 145, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt 1690, maxlast 510. Taklast 75. Släpvikt 1900. Tanken rymmer 85 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

120 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

2 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

8,1 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

37,8 meter

Förbrukning (blandad körning):

1,24 l/mil

Ladda ner: tv0316_test_a8_xj.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!