Saab 9-3 2,0T Aero och Volvo S40 T5

Maktkamp

Test av Saab 9-3 2,0T Aero och Volvo S40 T5

Saab 9-3 2,0T Aero

Mästaren lämnar ringen

Återstår bara för måstaren att kliva ner från ringen och sätta i gång med att träna styrka och smidighet inför nästa match. S40 T5 blev för svår. Välgjord vagn som har svårt att övertyga hela vägen.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 210 hk (155 kW) vid 5300 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad, 6-växlad som tillval. Alternativt 5-växlad automatlåda (Sensotronic). Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 47,7 km/h.

Fjädrinng och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Ventilerade skivor. Låsningsfritt system. 

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum. Däck 225/45 VR 17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 464, bredd 176, höjd 146, spårvidd fram/bak 153/151. Tjänstevikt 1560, maxlast 420. Taklast 100. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 62 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

152 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

23 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

7,7 sekunder

Toppfart:

235 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

38 meter

Förbrukning (blandad körning):

10,7 l/mil

 

Volvo S40 T5

Betagande att betrakta

Gamla S40-åkare känner igen sig i den kompakta interiören, fast det är snyggare i den nya bilen. Betagande att betrakta, storartad att köra. Kontakterna med serviceverkstäderna blir både täta och dyrbara.

Basfakta

Motor

Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande 

kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 83/93,2 mm, volym 2521 cm3. Max effekt 220 hk (163 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1500 - 4800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram ,framhjulsdrift (alt. 4-hjulsdrift system Haldex) .6-växlad, alternativt 5-växlad automatlåda (Geartronic). Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 47,1 km/h.

Fjädrinng och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel. 

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 11,1 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/55 VR 16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 447, bredd 177, höjd 145, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1454, maxlast 476. Taklast 75. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 62 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

106 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

6 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

7,7 sekunder

Toppfart:

240 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

37 meter

Förbrukning (blandad körning):

10,8 l/mil

Ladda ner: tv0406_test_s40t5_93aero.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!