Volkswagen Golf 1,6
Dyrast men inte bäst
Golf har rymligast baksäte och bäst vägegenskaper. Den gamla 1,6 liters modellen ligger dessutom bra till i pris. Trygg, sävlig och tyvärr bullrig på dålig väg. Listpriset är högt men handlarna brukar rabattera.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,3.
Borrning/slag 81/77,4 mm, volym 1595 cm3.
Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 6-växlad automatilåda.
Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 31,7 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar.
Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, elmekanisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,9 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.
Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65 HR15.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176, höjd 149, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1360, maxlast 440. Taklast 75. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 75 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
99 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
11,6 sekunder
Toppfart:
184 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
39 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,83 l/mil
Opel Astra 1,6 Enjoy
Opel brister i detaljer
Nya Astra är rymlig och har ett bra pris. Motorn är både snål och ren. Men den kör inte om konkurrenterna. Astra brister vad gäller ljud-isolering. Den totala frånvaron av avläggningsplatser är vardagsirriterande.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79/81,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 3900 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 5-växlad automatiskt växlande Easytronic. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 36,4 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak torsionaxel.
Styrning
Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11,0 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/65 HR15.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 425, bredd 175, höjd 146, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt ca 1270, maxlast 490. Taklast 75. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 62 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
70 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
12,4 sekunder
Toppfart:
185 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
37,2 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,77 l/mil
Ladda ner: tv0412_test_astra_golf.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.