Mästarmöte med missar

Test av Volkswagen Golf 1,6 och Opel Astra 1,6 Enjoy

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen Golf 1,6

Dyrast men inte bäst

Golf har rymligast baksäte och bäst vägegenskaper. Den gamla 1,6 liters modellen ligger dessutom bra till i pris. Trygg, sävlig och tyvärr bullrig på dålig väg. Listpriset är högt men handlarna brukar rabattera.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. 

Borrning/slag 81/77,4 mm, volym 1595 cm3. 

Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 6-växlad automatilåda. 

Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 31,7 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. 

Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elmekanisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem. 

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65 HR15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176, höjd 149, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1360, maxlast 440. Taklast 75. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 75 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 

99 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

11,6 sekunder

Toppfart:

184 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

39 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,83 l/mil

 

Opel Astra 1,6 Enjoy

Opel brister i detaljer

Nya Astra är rymlig och har ett bra pris. Motorn är både snål och ren. Men den kör inte om konkurrenterna. Astra brister vad gäller ljud-isolering. Den totala frånvaron av avläggningsplatser är vardagsirriterande.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79/81,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 3900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 5-växlad automatiskt växlande Easytronic. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 36,4 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak torsionaxel.

Styrning

Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11,0 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/65 HR15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 425, bredd 175, höjd 146, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt ca 1270, maxlast 490. Taklast 75. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 62 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

70 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

12,4 sekunder

Toppfart:

185 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

37,2 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,77 l/mil

Ladda ner: tv0412_test_astra_golf.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!