I testet ingår följande bilar:
• Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain SE Edition
• Volvo V90 Cross Country D4 AWD Automat
Suvarna har till stor del tagit över bilmarknaden men om man vägrar suv är en högbyggd kombi ett alternativ. Framför allt om man inte vill ha en ”vanlig” kombi på garageuppfarten och falla in i vardagstrallen i kvarteret. Egentligen var det AMC Eagle som startade allt 1979 men den andra vågen kom i mitten av 90-talet då Subaru lanserade en Outback för den amerikanska marknaden. Volvo var snabba att hoppa på tåget med XC70 1998 och följdes senare av Audi A6 Allroad år 2000. Nu är det många lirare med i matchen för kombibilar med förhöjd markfrigång och lite plast/gummidekorationer. Mercedes reagerade långsamt men när de såg försäljningsframgångarna för övriga aktörer kunde de inte värja sig längre. Även BMW är på gång med vad som troligen kommer att döpas till Adventure och appliceras på 5-serie, eller 3-serie. Eller båda. Nu är det nutid, då vi parkerar Volvo V90 D4 Cross Country och Mercedes E 220d 4Matic All-Terrain i Smygehuk för att ta en startbild och sätta fart mot Riksgränsen, 203 mil längre norrut. Hans Hedberg och Kalle Grundel poserar till synes glatt vid bilarna i kortbyxor då det är solsken och några grader varmt. Men Sverige är som sagt avlångt och läget kommer att förändra sig. Radikalt. Det är till exempel varmare i Gävle än i Smygehuk...
Ladda ner: 1710-mercedes-e-klass-all-terrain-vs-volvo-v90-cross-country.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.