När snålheten bedrar visheten

Test av Citroën Xsara 1,4 och Kia Rio 1,3.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Citroën Xsara 1,4

Fransos utan finess

Säg Citroën och många får något svävande i blicken, för i en Cittra med gasfjädring åker man verkligen komfortabelt. Men Xsara bjuder inget av det en märkesvän är van vid och därmed faller bilen tämligen platt. Bättre än Kia på många sätt men det säger egentligen inte ett smack!

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 1 kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 75,0/77,0 mm, volym 1360 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 120 Nm vid 2800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på femman 1000 r/min: 34,9 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.

HJUL

Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R 15.

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram skruvfjädring med fjäderben (McPehrson) och undre triangellänkar. Bak torisionsfjädring och bakåtriktade bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 254. Längd 419, bredd 170, höjd 140 spårvidd fram/bak 142/143. Tjänstevikt 1230, maxlast 436, taklast 75, släpvikt 1100. Testvikt 1326. Tankrymd 54 liter. OBS! Teckningen föreställer Xsara I.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

PLUS: Känns mer påkostad än Kia (men det säger inte så mycket) och är rymligare.

MINUS: Korta sittdynor, långsam stolsvärme. Svårt att hålla jämn innertemperatur.

Köregenskaper

PLUS: Plogar med framhjulen om det går för fort in i kurvorna, men överraskar inte.

MINUS: Bekvämare fjädring än Kia men Citroëns hydrauliska fjädring saknas.

Motor/kraftöverföring

PLUS: Hygglig segdragning.

MINUS: Känns trist och träig.

Utrustning

PLUS: Hyfsad för det här priset. Gott om småfack.

MINUS: Inga mugghållare år 2001! 

Ekonomi

PLUS: Lågt inköpspris, bra garantier och utrustning.

MINUS: Ingen vagnskadegaranti, förmodat dåligt andrahandsvärde.

Säkerhet

TRE STJÄRNOR - Första generationen Citroën Xsara krocktestades av Euro-NCAP med hyfsat resultat; tre stjärnor. Säkerhetsutrustning är god för klassen med sidokrockkuddar och justerbara bältesfästen även i baksätet. Pluspoäng också för att passagerarkrockudden går att koppla ur. Om man vågar lita på systemet...

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

88 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

2 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION: (0-100 km/h):

13,8s

BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

-

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,73 l/mil

 

Kia Rio 1,3

Dansa Samba med mig!

Den som någon gång varit i Rio ler troligen alltjämt vid minnet. Ett möte med Kia Rio är dock inget som etsar sig fast. Visserligen är bilen billig, men bra är inget ord man tar i sin mun. För den som enbart ser till inköpspris och vill ha ny bil, OK. Men den som tänker ett snäpp längre gör inte detta köp.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 75,5/75,0 mm, volym 1343 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 3000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram,framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegs automat. Hastighet på femman vid 1000 r/min: 32,5 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/70 R 13.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak . Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPehrson) med undre bärarmar. Bak stel axel med enkel längsgående läng. Krängningshämmare bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 241. Längd 422, bredd 168, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/144. Tjänstevikt 1111, maxlast 336, taklast, 75, släpvikt 900. Testvikt 1162. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

PLUS: Stort bagageutrymme som tyvärr störs av bakre hjulhusen.

MINUS: Allt känns som byggt i lövtunnt material och man undrar hur länge det håller.

Köregenskaper

PLUS: Som sin testmotståndare plogar den i kurvorna utan att överraska föraren.

MINUS: Fjädring/stötdämparfunktionen sätts helt ur spel om du kör in på en dålig väg.

Motor/kraftöverföring

PLUS: Starkare än tillverkaren uppger. Svarar bra i stadstrafik.

MINUS: Bullrig och klen. Växellådan urkass! Ingen avgasrening över 130 km/h.

Utrustning

PLUS: Rätt bra med tanke på priset.

MINUS: Ingen strålkastarspoling. Svagt!

Ekonomi

PLUS: Billig femdörrars kombisedan. 

MINUS: Man får vad man betalar för.

Säkerhet

En STJÄRNA - Kia Rio är ännu krocktestats, men amerikanska vägverket kommer att göra det inom kort. Till dess kan vi skeptiskt konstatera att den saknar trepunktsbäte på baksätets mittplats. Storasyster Sephia har för övrigt krocktestats i USA av två organisationer. Den ena gav godkänt, den andra underkänt. Kia övertygar inte riktigt än.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

85 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

4 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION: (0-100 km/h):

13,8s

BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

-

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,74 l/mil

Ladda ner: tv0106_test_rio_xsara.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!