Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Nya Mercedes S-klass mot Audi S8 och Lexus LS

Vem vill inte sträcka på benen i världens bästa bil? För att du ska veta vad som väntar dig testar vi splitternya Mercedes S 400 d Lång, Lexus LS 500h och Audi S8. Tre olika tolkningar av lyx. Japansk gåsleversushi, prestandastinn ingenjörslyx från Ingolstadt och en teknikexplosion i nya S-klass – världens åttonde underverk om man får tro Mercedes.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Audi S8 TFSI quattro
  • Lexus LS 500h AWD Luxury
  • Mercedes S 400 d 4Matic Lång 4WS Business

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

När chefen ber mig skriva test på tre lyxbilar förstår jag med en gång att det blir ett tufft uppdrag. Kanske det tuffaste jobbet i mitt liv. Men – någon måste göra det. Kalla det ansvarstagande. Jag lämnar alltså över familjens Fiat Panda-nycklar till hustrun och säger att hon får disponera den helt själv i två veckor.
”Var rädd om dig där ute”, svarar Johanna.
Hon förstår hur lätt det är att somna bakom ratten i de tysta, luftfjädrade lyxbilarna. Livsfarligt. 

Själv åker jag med testlaget till Mercedes-handlaren i Kista och hämtar ut den nya S-klassen. Närmare bestämt en S 400 d lång, försedd med fyrhjulsstyrning. Luftfjädrad förstås, med en fjädringskomfort som en flygande matta. Med Businesspaket för 150 000 kronor har den också ett baksäte som heter duga. Med en knapptryckning kan horisontalläge intas. Här kan direktören vaggas till sömns, oavsett hur det stormar på börshavet.
Passagerarstolen pressas samtidigt ihop som ett dragspel. Det kallas chaufförspaket vilket är en smula märkligt eftersom chauffören är den enda som varken märker sammandragningar eller sträckbänk.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!