Nytt ljus i klassen!

Test av Peugeot 307 1,6 Kombi och Peugeot 307 2,0 SW.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 307 1,6 XR Kombi

Klassens ljus

Peugeot 307 kombi är en synnerligen bra bil som skärper tonen ytterligare i en redan stenhård klass. Med rejält lastutrymme, utmärkt komfort och fin ekonomi slår den undan benen på alla konkurrenterna.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 85/88 mm 78,5/82, volym 1587 cm3. Max effekt 109 hk/80 kW vid 5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, (alt. 4-stegs automatlåda med "tiptronicfunktion"). Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 32,2 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med bromskraftfördelare och bromskraftförstärkare. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel i längsgående bärarmar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum plåt, däck 195/65 15.

Mått och vikt: (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1390, maxlast ca 460. Släpvikt 1100. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

90 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

<1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

11,3 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

39,28 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,76 l/mil

 

Peugeot 307 2,0 SW

Crossover

Med enkla medel har Peugeot skapat en mini-MPV utifrån samma kaross som kombin. En smart lösning, men komforten bak blir lidande. Annars en läcker bil med sitt glastak. Sämre totalekonomi än 307 kombi.

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3 . Max effekt 137 hk/101 kW (109 hk/80 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 (147) Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, (alt. 4-stegs automatlåda med "tiptronicfunktion"). Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 33,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med bromskraftfördelare och bromskraftförstärkare. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel i längsgående bärarmar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 (6) tum lättmetall (plåt), däck 205/55 16.

Mått och vikt: (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1450, maxlast ca 500. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

90 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

2 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

10,0 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

38,95 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,85 l/mil

Ladda ner: tv0214_test_307k_307sw.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!