Peugeot 307 1,6 XR Kombi
Klassens ljus
Peugeot 307 kombi är en synnerligen bra bil som skärper tonen ytterligare i en redan stenhård klass. Med rejält lastutrymme, utmärkt komfort och fin ekonomi slår den undan benen på alla konkurrenterna.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 85/88 mm 78,5/82, volym 1587 cm3. Max effekt 109 hk/80 kW vid 5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, (alt. 4-stegs automatlåda med "tiptronicfunktion"). Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 32,2 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med bromskraftfördelare och bromskraftförstärkare.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel i längsgående bärarmar.
Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum plåt, däck 195/65 15.
Mått och vikt: (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1390, maxlast ca 460. Släpvikt 1100. Tanken rymmer 60 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
90 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
<1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
11,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,28 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,76 l/mil
Peugeot 307 2,0 SW
Crossover
Med enkla medel har Peugeot skapat en mini-MPV utifrån samma kaross som kombin. En smart lösning, men komforten bak blir lidande. Annars en läcker bil med sitt glastak. Sämre totalekonomi än 307 kombi.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3 . Max effekt 137 hk/101 kW (109 hk/80 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 (147) Nm vid 4100 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, (alt. 4-stegs automatlåda med "tiptronicfunktion"). Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 33,1 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med bromskraftfördelare och bromskraftförstärkare.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel i längsgående bärarmar.
Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 (6) tum lättmetall (plåt), däck 205/55 16.
Mått och vikt: (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 442, bredd 176, höjd 154, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1450, maxlast ca 500. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 60 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
90 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
10,0 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
38,95 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,85 l/mil
Ladda ner: tv0214_test_307k_307sw.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.