Ögontjänaren

Test av Toyota Celica 1,8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Toyota Celica 1,8

Högt pris, tunt innehåll

Roliga former, pigg om än inte stark motor, låg förbrukning, älskar kurvor, hatar raksträckor. Förmodligen svårslagen driftsäkerhet. Men också risig komfort, bitvis billigt utförande och omotiverat högt pris.

 

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Två personer får med sig resepackning. Toyotas driftsäkerhet är omvittnad. Inredningen känns billigt utförd, kupén är trång.

Köregenskaper

Snabbstyrd, rapp och riktigt rolig. Ställer aldrig till det för föraren. Nervös i hög fart, undermålig komfort, tröttande ljudnivå.

Motor/kraftöverföring

Läcker växellåda, varvglad motorkaraktär och låg förbrukning men dålig segdragning och trist ljud. Jämförelsevis låg effekt och vridmoment.

Utrustning

Klimatanläggning ingår, för övrigt är nivån låg. Standardutrustningen är klen och tillvalen få.

Ekonomi

Låg bränsleförbrukning, förmodat låga reparationskostnader. Priset är för högt i förhållande till bilens innehåll. Milkostnaden är hög med tanke på vad bilen erbjuder.

Miljö

Miljöindex 92. Celicas utsläppsnivåer ligger under genomsnittet, men i förhållande till motorstyrka och det faktum att Toyota är duktiga på avgasrening är resultatet inte imponerande.

Säkerhet

Det statistiska underlaget för sportkupéer är klent, men förra Celica presterade dåligt i amerikanska krockprov. Nivån var jämbördig med 1993 års Corolla. Dagens Corolla klarade sig halvdant i Euro-NCAP.

Ögontjänaren

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 434, bredd 174, höjd 132, spårvidd fram/bak 149/148. Tjänstevikt 1260, maxlast 305, taklast 100. Testvikt 1290. Tankrymd 55 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 79/92 mm, volym 1794 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 6400 r/min, max vridmoment 170 Nm vid 4200 r/min. 

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

STYRNING

Kuggstång, servo.

HJUL

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/50 R16.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak enkla längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Ladda ner: tv0009_test_celica.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!