Mercedes S 320 CDI och BMW 740 d

Oljekungar

Test av BMW 740d mot Mercedes S 320 CDI

BMW 740d

BMW 740d visar tydligare än Mercedes att dieselmotorn hör hemma i lyxbilsklassen. Men 7-serien känns inte lika modern och raffinerad som sin antagonist. Det är en ödets ironi att BMW av alla märken just nu tillverkar de bästa dieselmotorerna. BMW-kunderna är av tradition inte särskilt glada i dieselbilar och lär ha svårt överge sina bensinare. Men den som prövar en 740d kan lätt bli smittad av dieselbacillen. Vridmomentet är enormt, komfort liksom fartresurser är precis lika bra som i bensinmodellerna i 7-serien.

Basfakta

MOTOR: 

8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 84,0/88,0 mm, volym 3 901 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 560 Nm vid 1750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-stegs automatlåda.

STYRNING: 

Snäckväxel, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 12,0 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/60 WR 16.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädrar med krängningshämmare fram och bak. Fram fäderben och undre triangellänkar. Bak övre tvärlänkar och dubbla undre triangelbärarmar i separat bärarm.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Bredd 187, höjd 144, spårvidd fram/bak 155/156. Axelavstånd 294. Längd 498. 

Tjänstevikt 2035, maxlast 460, släpvikt 2100. Tankrymd 85 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Köregenskaper

Med sportchassi är lyxbilen en ulv i finkostym, men stötigt obekväm. Med det vanliga chassit är den betydligt bekvämare. Inte så understyrd som storleken kan antyda.

Fartresurser

BMW:s stora V8-diesel ger prestanda i toppklass. Acceleration är visserligen långsammare än i bensinmodellen men få andra vagnar kan matcha 740d.

Komfort

Sittkomfort på samma höga nivå som i Mercedes. För den som vill sitta "fast" finns sportstolar i ett paket som också erbjuder styvare fjädring. Men grundversionen har skönast fjädring.

Utrymmen

BMW har förnämliga utrymmen för passagerare och last. Men vad annat kan man begära när bilen är fem meter lång?

Utrustning

Utrustningen är självklart omfattande. Ändå finns det en diger utrustningslista som mer grundar sig på lust än behov.  Med tanke på priset borde även denna utrustning ingå.

Motor/Växellåda

En kanonmotor! Något annat kan man inte säga om BMW:s V8-diesel. Helt klart leder märket dieselutvecklingen för närvarande. Automatlådan är i toppklass.

Miljö

Vi har ännu inte hunnit mäta avgaserna, men konstaterar att 740d har för biltypen låg bränsleförbrukning, vilket ger låga koldioxidutsläpp. Frågetecken för partikelutsläppen.

Kvalitet

Kvalitetskänslan är nästan övermäktig i en 740d. 

På sikt finns det dock mycket som både kan och kommer att gå sönder.

Ekonomi

Visst är den några kronor billigare per mil i bränsle jämfört med BMW 740i, men det är som droppar i havet i lyxbilsklassen.

Säkerhet

BMW har mer än någon annan tillverkare satsat på krockkuddar; du kan få upp till tio kuddar i din 7-serie.

 

Mercedes-Benz S320 CDI

Dieselmotor i den fantastiska Mercedes S-klass är en sympatisk tanke. Men dieselknacket rimmar illa med lyxbilens svala attityd. Bilen förtjänar en bättre motor än den raka dieselsexa Mercedes utvecklat. Idealet hade varit Mercedes S320 med BMW:s nya dieselmotor.

Basfakta

MOTOR: 

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 88,0/88,3 mm, volym 3226 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 4200 r/min. Max vridmoment 470 Nm vid 1800 - 2600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-stegad automatlåda.

STYRNING: 

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 11,7 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/60 WR16.

BROMSAR: 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Fram undre tvärlänkar och övre triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt reglerade stötdämpare. Elektroniskt styrd luftfjädring.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Bredd 186, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/158. Axelavstånd 297. Längd 504. Tjänstevikt 1905, maxlast 525, släpvikt 2100. Tankrymd 88 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Köregenskaper

Föraren kan välja mellan tre olika lägen på stötdämpningen. Normal, lite fastare och sportläge, men blir aldrig lika "direkt" som BMW med sportchassi. Neutralstyrd till understyrd.

Fartresurser

Mercedes 3,2 liters CDI-motor har mycket fina prestanda. Men allt är relativt, maskinen kan inte jämföras med BMW-motorn när det gäller effekt och "klipp".

Komfort

Allt i absolut toppklass. Stolarna är definitivt bland bilvärldens bekvämaste. Vindbrus och vägljud hörs knappast alls. Luftfjädringen ger ypperlig fjädringskomfort.

Utrymmen

Kupén är inte lika överväldigande som i förra S-klassen. Men den räcker till, liksom bagageutrymmet. Bagageluckan är dock smal i nederkant och tröskeln ganska hög.

Utrustning

Mercedes S320 CDI har det mesta som standard, men saknar i likhet med BMW 740d navigationsutrustning som standard.

Motor/Växellåda

Motorn är stark, har ett mycket bra vridmoment. Men BMW-maskinen låter mindre och har mer "punch".

Miljö

Mercedes S 320 CDI är en bra lyxbil med tanke på bidraget till växthuseffekten. Den förbränner ju bränsle som en mellanklassbil. Men det finns frågetecken för partikelutsläppen.

Kvalitet

Trots långa körsträckor brukar Mercedes få toppbetyg i bland annat bilprovningens sammanställningar. S-klass är byggd med än högre omsorg. Varning dock för många felkällor.

Ekonomi

Nej, självklart inte mer än bottenbetyg. Mercedes S-klass är dyr, dyr, dyr. Jämfört med BMW har Mercedes-ägarna en viss dieselacceptans, vilket underlättar vidareförsäljningen.

Säkerhet

Mercedes S-klass är stor, tung och säker. Modellen är inte krocktestad men tillverkarens meritlista talar för maxpoäng.

Ladda ner: tv0006_test_740d_s320cdi.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!