Audi A4 3,2 FSI quattro
Med driv på alla fyra blir A4 än en bättre vintervagn och med en smidig och kraftfull sexa utkristaliserade den sig snabbt som en favorit i testlaget. Bilen har få uppenbara brister, men visst kunde baksätet fått vara större.
Citroën C-Crosser HDi Exclusive
Citroëns tolkning av Outlander gjorde ingen besviken men de mest inbitna frankofilerna tyckte att bilen saknade den speciella Citroënkänslan. Säkerheten kunde vara bättre, bra med antalet krockkuddar. Ej krocktestad.
Mazda CX-7 Premium
Kanske testets största överraskning. Körglädjen var på topp och CX-7 fick snabbt många anhängare. Bilen faller igenom på de mycket höga driftskostnaderna samt en del frågetecken kring säkerheten.
Subaru Tribeca
Subaru brukar vi förknippa med körglädje men Tribeca trivs bäst när vägen är rak. Med ett inköpspris på 500 000 kronor blir värdefallet stort och trots fri service i tre år och bra garantier blir milkostnaden den högsta i testet.
VW Tiguan T & F TDI (140)
Tiguan gör en övertygande testentré. Chassit hanterar de norrländska vägarna kunnigt. Kupén är tyst och förarmiljön är sakligt korrekt. Trots relativt högt inköpspris blir milkostanden den lägsta i testet.
Volvo V50 T5 AWD
Med den mustiga T5-motorn upplevs V50 som större än vad den egentligen är. Komforten är riktigt bra, men baksätet kan uppfattas som trångt. Efter faceliften 2007 har interiören blivit mer praktisk. Ett tryggt köp.
Ladda ner: 0804_fyrhjuldrivet.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.