Toyota Yaris Verso
Versogod!
Få bilar kan slå Toyota Yaris Verso i rationalitet. För den familj som söker lastutrymme, hyfsad komfort och minimala yttermått är bilen marknadens vassaste. Enda plumparna i protokollet är bränsletörsten, vindbruset och att den mer välutrustade versionen är ganska dyr. Ja, så var det det här med utseendet. Ett logiskt bilval för alla som uppskattar maximala utrymmen och minimala yttermått och inte kör så ofta på motorväg.
Testbetyg
Köregenskaper
Yaris Verso är relativt mjukt fjädrad med en hedersam inriktning på komfort. Men i undanmanöverprov i knappt 70 km/h tappade Yaris Verso greppet plötsligt och sladdade rejält. I 65 km/h gick det bra.
Fartresurser
Toppfarten är måttlig - 165 km/h - men fullt tillräcklig för familjebruk. Accelerationen räcker till för omkörning även i landsvägsfart, men över 110 km/h går det långsamt.
Komfort
Fjädringskomforten är mycket bra för bilstorleken. Sittkomforten är bra fram. Bak finns det mycket gott om plats men stolarna är hårda och inte särskilt bekväma på långfärd. Plus för lutbart bakre ryggstöd.
Utrymmen
Utrymmena är gigantiska och slår de flesta mellanklasskombi. Även med alla fem sittplatser uppfällda är bagageutrymmet stort. Takhöjden kan inge obehag hos människor med torgskräck.
Utrustning
Utrustningen är omfattande och inkluderar elhissar, fjärrstyrning av centrallåset och stereo.
Motor/Växellåda
Motorn är en trevlig bekantskap som varvar mjukt och tillåter segdragning, precis som enlitersmotorn i Yaris. Växellådan går lika lätt som övriga Toyota-lådor.
Miljö
Miljöindex 78 är bra men Toyota kan ännu bättre. Se bara på Yaris med lilla motorn: miljöindex 66.
Kvalitet
Att Toyota bygger kvalitetsbilar är väl känt. Corolla brukar ligga på pallplats i bilprovningens statistik, likaså Camry. Vi förväntar oss samma driftsäkerhet från Yaris-familjen.
Ekonomi
Låg förbrukning i stadskörning, billig försäkring, långa garantier, långa serviceintervall - det är inte mycket som kan gå fel när vi räknar kronor och ören. Andrahandsvärdet kommer gissningsvis att ligga högt.
Säkerhet
Färsk konstruktion och har alltså klarat av de nya lagstadgade front- och sidokrockproven. Ej krocktestad av oberoende institut, men när tyska autoBild testade Yaris blev resultatet sämre än väntat. Säkerhetsutrustningen är omfattande, men barnfamiljerna kanske inte uppskattar passagerarkrockkudden.
Packad och klar!
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 250. Längd 386, bredd 169, höjd 168, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt 1150, maxlast 350, taklast 75, släpvikt 900. Tankrymd 45 liter.
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/73,5 mm, volym 1299 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 124 Nm vid 4400 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Framhjulsdrift, 5-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 10,2 m.
HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R 14.
BROMSAR
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare, fram fjäderben och triangellänkar, torsionsbakaxel, Panhardstag och längslänkar.
Ladda ner: tv0003_test_yarisverso.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.