Porsche 911 Turbo och Porsche Cayenne Turbo

Peppar & salt

Test av Porsche 911 Turbo och Porsche Cayenne Turbo

Porsche 911 Turbo

Mot racerbanan

I detta sällskap är Porsche 911 Turbo en udda fågel och det är den även i alla andra sammanhang utom i racerdepån och på banan. I detta utförande har bilen ett "powerkit" som ger 30 hk extra och ännu mera must i en redan mäktig maskin.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 6-cyl boxer med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 100/76,4 mm, volym 3600 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 620 Nm vid 3500 - 4400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, permanent fyrhjulsdrift med effektfördelning fram/bak 5/95 vid körning rakt fram. 6-växlad manuell alternativt 5-växlad automatlåda med Tiptronic S. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 50 km/h.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel med längs-, tvär- och diagonallänkar.

Hjul och däck (fram-bak)

Fälgbredd 8/11 tum lättmetall. Däck 225/40-295/30 ZR 18.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 444, bredd 183, höjd 130, spårvidd fram/bak 147/153. Tjänstevikt 1620, maxlast 270. Släpvikt 0. Taklast 75. Tanken rymmer 64 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

- (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

- (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

4,75 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

- meter

Förbrukning (blandad körning):

1,42 l/mil*

*Fabriksuppgift

 

Porsche Cayenne Turbo

Svävar i en högre rymd

Om Cayenne S är att beteckna som en duglig allround-bil, vad är då Turbon? En suverän allroundterrängracerbil? Mycket rikligare utrustning, bättre (luft)fjädring, betydligt starkare och snabbare än Cayenne S - men också väldigt mycket dyrare.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 93/83 mm, volym 4511 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 620 Nm vid 2250 -4750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med kraftfördelning fram/bak 38/62 vid körning rakt fram. 6-växlad automatlåda med Tiptronic S. Reduktionsväxel. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 53,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. 2,65 rattvarv. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Luftfjädring, dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak. 

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum lättmetall. Däck 255/55 WR 18.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 479, bredd 193, höjd 170, spårvidd fram/bak 164/166. Tjänstevikt 2430, maxlast 650, Släpvikt 3500. Taklast 100. Tanken rymmer 100 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

- (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

- (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

5,86 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

- meter

Förbrukning (blandad körning):

1,57 l/mil

Ladda ner: tv0306_test_porsche_x2.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!