Provkörning av Kia Venga 1,4 CRDi ECO

Provkörning av Kia Venga 1,4 CRDi ECO

Kia har stormat fram i Golfklassen med populära Cee’d. Nu vill koreanerna göra om tricket med Kia Venga, ett rymlig höghus i småbilsklassen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De senaste åren har det skett en ”downsizing” både på den svenska bilmarknaden och i Europa.

Både kunder och tillverkare har plötsligt upptäckt småbilsklassen under Golf-segmentet, som i år blivit det mest säljande i Europa med 32 procent av marknaden. 

 En del i segmentet utgörs av så kallade MPV-bilar, och det är i den klassen vi hittar Kia Venga. Så särskilt mycket ”familjebuss” blir det förstås inte med en bil som är 4,07 meter lång. Men med en bygghöjd på 1,6 meter är den drygt en decimeter större än en vanlig bil och det är det som gör skillnaden.

 Konkurrenterna är Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Renault Grand Modus och Nissan Note. Jämfört med dem erbjuder Kia två odiskutabla fördelar: Lågt pris och lång garanti. 

 Kia Venga kommer hit i februari med en prislapp på 139 900 kronor och då är den faktiskt inte naken. Den har luftkonditionering, cd-radio och all modern säkerhetsutrustning. Det är ett bra pris jämfört med bästsäljaren i segmentet, Citroën C3 Picasso, som startar 10 000 kronor högre upp.

 Till råga på allt erbjuder Kia sju års fabriksgaranti på bilen, upp till 15 000 mil. Garantin är värd ett par tusenlappar. Även om man själv inte tänker behålla bilen i sju år innebär den ett plus den dagen man säljer bilen eftersom garantin följer bilen. 

 Kia har dock förbehåll som det tvistas om. Generalagenten kräver att bilen servas på auktoriserade Kia-verkstäder, annars gäller inte garantin. Konsumentombudsmannen menar att villkoret strider mot EU-regler. Än har inte marknadsdomstolen kommit med ett avgörande.

 Vad får vi då för pengarna? Jag provkör bilen i Rom och kan inte annat än uppskatta den kompakta formen. Stadstrafik är hemmaplan för Venga. Ett litet minus är den uppdragna midjan som gör att de bakre sidorutorna blir små som frimärken, det försämrar runt-om-sikten. Som många andra småbilar nuförtiden kan Venga ”lyxutrustas”. Kia har förstått att kunder väljer småbilar inte bara för att de är billiga, utan också för att formatets skull. Det går alltså att få sin Kia Venga med navigationssystem, backkamera, farthållare och så vidare.

 Jag sitter en aning högre upp än i vanliga småbilar utan att det känns som att man kliver upp i en suv. Det ger en bra överblick, men framför allt är i- och ursteget enkelt. Stolarna känns rejäla och är stadigt stoppade, småbilskänslan är avlägsen. Speciellt gäller det om man sitter i baksätet som har riktigt bra benutrymme för bilstorleken. Speciellt gillar jag att golvet är helt plant, precis som på stora MPV-modeller. 

 Två motorer är aktuella i Sverige. Dels en bensinmotor på 1,4 liter och 90 hästkrafter. Det är en beprövad Kia-maskin som gör sitt jobb utan knot. En femväxlad låda hör till. I EU-körcykeln drar den 0,59 liter per mil. Överraskande högt med tanke på att start/stopp-system är standard.

 Det andra alternativet är en nykonstruerad dieselmotor som troligtvis kommer att sälja mer än bensinmodellen. Dieselmotorn är också på 1,4 liter och ger samma effekt, 90 hästkrafter. Men med start/stopp-teknik, lättrullande däck och bromskrafts­återvinning drar bilen 0,45 liter per mil vilket betyder 117 gram CO2. Modellen klarar alltså miljöklassgränsen och får därmed åtnjuta fem års skattefrihet. Därefter kostar skatten 1 937 kronor per år i med dagens system.

 Dieselmodellen kostar 15 000 kronor mer än bensinmodellen men blir ändå en prisbomb jämfört med konkurrenterna. 

 Själva motorn dras med det typiska dieselknacket på tomgång, men är relativt tyst så snart man kommit iväg. Växellådan är sexväxlad vilket bidrar till behagligt lågt varvtal på motorväg. 

 Komforten på landsväg kändes däre­mot inte övertygande. Trots ett mellanklasstort axelavstånd går Venga en aning stötigt över vägens ojämnheter. Ljudnivån sätter jag också ett frågetecken inför. Väg- och vindljud var relativt påtagligt och det ska bli intressant att se hur den låter på grov svensk asfalt. 

 Sammantaget är det dock ingen tvekan om att Kia har en konkurrenskraftig småbil i sitt program från och med februari. Segmentet högbyggen har hittills inte fått någon större uppmärksamhet. Det är synd – Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Nissan Note och Renault Grand Modus är smarta bilar som väl motsvarar kraven som många kunder ställer på en familjebil. Men småbilar ratas slentrianmässigt så fort den första barnvagnen har gjort entré.

 Biltillverkarna verkar dock tro på en tillväxt i segmentet.

Kia Venga 1,4 CRDi ECO

Pris

154 900, 1,4 EX 139 900 kronor. Komfortpaket 15 000 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,0. Borrning/slag 75/79 mm, cylindervolym 1 396 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 220 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Halvstel bakaxel. Multilänkupphängning.

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,4 meter (mellan trottoarkanter). Max rattvarv 2,8.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65-15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 407, bredd 176, höjd 160, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt 1 455, maxlast ca 345, max släpvikt 1 300. Tank 48 liter.

Fartresurser*

Toppfart 167 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14,5 s.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 0,52, landsväg 0,40, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 117 g. Skattbefriad i fem år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!