Chevrolet Trail Blazer LTZ

Raka vägen

Test av Chevrolet Trailblazer LTZ

Chevrolet Trailblazer LTZ

Modern traditionalism

Trailblazer är dels en tämligen lyckad blandning av modern motorteknik och klassiska USA-egenskaper med betoning på komfort, dels en i flera avseenden märkligt omodern och torftigt utrustad ny bil. Säkerhetsdetaljer, till exempel.

 

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Rymligt och bekvämt i kupén. Bruksig inredning som verkar sitta kvar. 

- Bagageutrymmet har hög lasttröskel. Krångligt att använda lastnätet och lastförskjutningsskyddet

Köregenskaper

+ Går mycket lugnt och behagligt, men är tung om greppet släpper. 

- Vinterdäcken förstör en del av barmarksegenskaperna.

Motor/kraftöverföring

+ Motorn är fantastiskt smidig och råstark.

- Törstig och ändå betydligt lägre motoreffekt än i broschyren.

Utrustning

+ Massor av småfinesser.

- Aktivt antisladdsystem och flera säkerhetsdetaljer saknas.

Ekonomi

+ Jämförelsevis hyfsat pris.

- Höga drifts- och totalkostnader.

Säkerhet

(Två stjärnor) Rambygget ett plus för de åkande men tyngden ett minus för de mötande. Säkerhetsutrustningen är heller inte särskilt omfattande för en ny bilmodell.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

233 (medelbilen 100)

PARTIKELUTSLÄPP:

3 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION: (0-100 km/h):

9,85 sekunder

BROMSSTRÄCKA från 100 km/h:

43,64 meter

FÖRBRUKNING (blandad körning):

1,56 l/mil

Raka vägen

Basfakta

Motor

Längsmonterad rak 6-cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla öppningstider för insug och avgas. Kompression 10:1. Borrning/slag 93/102 mm, volym 4157 cm3. Max effekt 273 hk (201 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 373 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, inkopplingsbar mekanisk 4-hjulsdrift. 4-stegs automat. Hastighet på 4:an vid 1000 r/min: 54,0 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,8 rattvarv. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram två triangellänkar med fjäderben. Bak stel axel med två längsgående länkarmar och panhardstag. 

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum, däck 245/65 R17. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 489, bredd 190, höjd 182, spårvidd fram/bak 160/157. Tjänstevikt 2230, maxlast 380. Taklast 106. Släpvikt 2610. Max tågvikt (bil + släp) 4990. Tanken rymmer 71,5 liter.

Ladda ner: tv0121_test_chevrolettrail.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!