BMW M3 CSL
Trippar på tå
Med 110 kg lägre vikt och ännu vassare inställt chassi blir M3 CSL en fröjd att köra, även när bilen utnyttjas till sin fulla potential. Kolfiber i drivor stärker racingprägeln och CSL-namnet garanterar exklusivitet.
Råriven
Basfakta
Motor
Längsmonterad 6-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 87/91 mm, volym 3246 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) vid 7900 r/min. Max vridmoment 370 Nm vid 4900 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med elektrohydraulisk manövrering av koppling och växling. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 39,3 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11 m.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, CBC cornering brake control.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel.
Hjul och däck
Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 9,5 tum. Däck 235/35 ZR19 fram, 265/30 ZR19 bak.
Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 273, längd 449, bredd 192, höjd 137, spårvidd fram/bak 152/153. Tjänstevikt 1385, maxlast 415. Taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 63 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 35,68 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,19 l/mil
Ladda ner: tv0320_test_bmw_m3_csl.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.