Mercedes-Benz CL 500

Resa till sjunde himlen

Test av Mercedes CL 500

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mercedes-Benz CL 500

Det finns inte så många komfortkupéer kvar.

CL 500 är en av dem. En bekväm och elegant bil men även sportig. Övriga märken kan konkurrera med prestanda och exklusivitet men inte med teknik. CL 500 ger jämförelsevis väldigt mycket komfort och högteknologi för pengarna.

 

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Utrymmena är bättre än i förra modellen trots att själva bilen är mindre. Ändå är utrymmena som i alla kupémodeller delvis offrade för formens skull. 

Köregenskaper

Smidig, lättkörd, bra bett i vägen, behaglig fjädring. Så kallad parameterstyrning anpassad till hastigheten. Utan ESP (kopplas ur med en strömbrytare) kan CL överraska med att bakvagnen släpper plötsligt i en panikmanöver.

Motor/Kraftöverföring

Härlig motor och ovanligt bra manuell funktion i automatlådan. Inget negativt.

Utrustning

När det gäller säkerhetsutrustning är allt standard. Otroligt mycket för föraren att hålla reda på!

Ekonomi

Bra garantier. Priset är inte högt om man jämför med andra prestigebilar. Naturligtvis ett extremt dyrbart bilägande med stora kapitalkostnader.

Säkerhet

Mer säkerhetsutrustning är faktiskt svårt att tänka sig. Fem stjärnor är maximal utdelning.

Resa till sjunde himlen

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 499, bredd 186, höjd 140, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt 1865, maxlast 455, taklast 100. Släpvikt 2100 kg. Tanken rymmer 88 liter.

MOTOR

Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 97/84 mm, volym 4966 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 460 Nm vid 2700 - 4200 r/min. 

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda med möjlighet att växla manuellt.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 m.

BROMSAR

Ventilerade skivbromsar. Låsningsfritt system och aktiv antisladdkontroll (ESP).

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Fram fyrlänkad axel, bak multilänkaxel. Luftfjädring med aktiv antikrängningsfunktion.

Ladda ner: tv0012_test_cl500.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr