Audi RS4 Avant och Mitsubishi Lancer Evo VI

Röda rappet

Test av Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition och Audi RS4 Avant

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Audi RS4 Avant

Mer överviktig än fet

Mer överviktig än fet. Visst faller man i beundran över både design och det kraftpaket som motorn utgör. Men trots det är RS4 en smula överviktig och inte fullt så vig och reaktionssnabb som marknadsföringen vill ge sken av. Bekväm är den inte heller.

Pris: 686000 kr (2000)

Säkerhet

RS4 har rejält förbättrat krockskydd jämfört med basmodellerna. Bland annat ingår så kallad krockgardin. Passagerarkrockkudden kan beställas urkopplingsbar från förarplatsen (kostar 800 kr) men urkopplingen kan även göras kostnadsfritt på verkstad.

Basfakta

MOTOR

Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Ett turboaggregat med laddluftkylare per cylinderrad. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 2671 cm3. Max effekt 380 hk (280 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 2500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med mekanisk torsendifferential, elektronisk differentialbroms verkande individuellt på bromsarna, aktivt antisladdsystem (ESP). 6-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 11,4 m.

HJUL

Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/35 R 18.

BROMSAR

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram hjälpram med dubbla tvärlänkar, bakaxel med dubbla tvärlänkar, krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 449, bredd 177, höjd 140, spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt 1700, maxlast 370. Tankrymd 62 l.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Detaljarbetet är utsökt vad gäller inredningen. Rymligare än Evo VI. Kombi. Baksätet är trångt och många har svårt att hitta en riktigt bekväm körställning.

Köregenskaper

Stabil på motorväg även i hög fart. Antisladdsystemet ESP kan vara en tillgång. I avancerad körning sviker styrservon och bilen blir besvärande understyrd.

Motor/kraftöverföring

Enorm styrka, sjätte växeln ett plus på motorvägar. I riktigt tuff körning blir växellådan sladdrig.

Utrustning

RS 4 är i stort sett komplett utrustad. Automatlåda finns dock inte som tillval.

Ekonomi

Även om RS4 i är en mycket avancerad bil känns den orimligt dyr även i jämförelse med andra Audi-modeller. Mycket höga ägandekostnader men plus för vagnskadegaranti och långa serviceintervaller.

 

Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition

Underbart är kort

Underbart är kort. Körupplevelsen går utanpå det mesta oavsett hur många miljoner konkurrenterna begär för sina körmaskiner. Problemet med Evo VI är så att säga transportsträckorna som kan kännas väldigt långa.

Pris: 395000 kr (2000)

Säkerhet

Konstruktörerna av prestandabilar jagar hellre kilogram än ser till passagerarnas säkerhet. Utöver bältesstramare och krockkuddar i framsätet finns inga speciella skydd. Särskilt betänkligt är att eventuella baksätespassagerare bara har två låga bulor bakom sig som skydd mot en whiplash-skada.

Basfakta

MOTOR

Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 280 hk (206kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 375 Nm vid 3000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, aktiv girkontroll (AYC), 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 11 m.

HJUL

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R R17. 

BROMSAR

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram triangellänkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 435, bredd 177, höjd 142, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1400, maxlast 300. Tankrymd 50 l.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Förvånansvärt bra sittkomfort i GT-stolarna. Trångt baksäte. Mycket billigt detaljutförande.

Köregenskaper

Extremt kurvvillig med superb styrning och förnämlig balans. Nästan chockerande överstyrd, konsekvent men kräver tillvänjning. 

Motor/kraftöverföring

Kraftfullt vridmoment, racekänsla! Exakt och tålig växellåda. Dåligt drag på lågvarv. Rå och högljudd motor. 

Utrustning

Sparsmakad är det bästa man kan säga. Farthållare vore inte så dumt...

Ekonomi

Priset står i förhållande till prestanda, rimliga servicekostnader. Dåliga garantier, ingen vagnskadeförsäkring.

Ladda ner: tv0020_test_rs_ev.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!