Audi RS4 Avant
Mer överviktig än fet
Mer överviktig än fet. Visst faller man i beundran över både design och det kraftpaket som motorn utgör. Men trots det är RS4 en smula överviktig och inte fullt så vig och reaktionssnabb som marknadsföringen vill ge sken av. Bekväm är den inte heller.
Pris: 686000 kr (2000)
Säkerhet
RS4 har rejält förbättrat krockskydd jämfört med basmodellerna. Bland annat ingår så kallad krockgardin. Passagerarkrockkudden kan beställas urkopplingsbar från förarplatsen (kostar 800 kr) men urkopplingen kan även göras kostnadsfritt på verkstad.
Basfakta
MOTOR
Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Ett turboaggregat med laddluftkylare per cylinderrad. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 2671 cm3. Max effekt 380 hk (280 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 2500 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med mekanisk torsendifferential, elektronisk differentialbroms verkande individuellt på bromsarna, aktivt antisladdsystem (ESP). 6-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 11,4 m.
HJUL
Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/35 R 18.
BROMSAR
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram hjälpram med dubbla tvärlänkar, bakaxel med dubbla tvärlänkar, krängningshämmare fram och bak.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 449, bredd 177, höjd 140, spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt 1700, maxlast 370. Tankrymd 62 l.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
Detaljarbetet är utsökt vad gäller inredningen. Rymligare än Evo VI. Kombi. Baksätet är trångt och många har svårt att hitta en riktigt bekväm körställning.
Köregenskaper
Stabil på motorväg även i hög fart. Antisladdsystemet ESP kan vara en tillgång. I avancerad körning sviker styrservon och bilen blir besvärande understyrd.
Motor/kraftöverföring
Enorm styrka, sjätte växeln ett plus på motorvägar. I riktigt tuff körning blir växellådan sladdrig.
Utrustning
RS 4 är i stort sett komplett utrustad. Automatlåda finns dock inte som tillval.
Ekonomi
Även om RS4 i är en mycket avancerad bil känns den orimligt dyr även i jämförelse med andra Audi-modeller. Mycket höga ägandekostnader men plus för vagnskadegaranti och långa serviceintervaller.
Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition
Underbart är kort
Underbart är kort. Körupplevelsen går utanpå det mesta oavsett hur många miljoner konkurrenterna begär för sina körmaskiner. Problemet med Evo VI är så att säga transportsträckorna som kan kännas väldigt långa.
Pris: 395000 kr (2000)
Säkerhet
Konstruktörerna av prestandabilar jagar hellre kilogram än ser till passagerarnas säkerhet. Utöver bältesstramare och krockkuddar i framsätet finns inga speciella skydd. Särskilt betänkligt är att eventuella baksätespassagerare bara har två låga bulor bakom sig som skydd mot en whiplash-skada.
Basfakta
MOTOR
Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 280 hk (206kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 375 Nm vid 3000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, aktiv girkontroll (AYC), 5-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 11 m.
HJUL
Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R R17.
BROMSAR
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram triangellänkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 435, bredd 177, höjd 142, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1400, maxlast 300. Tankrymd 50 l.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
Förvånansvärt bra sittkomfort i GT-stolarna. Trångt baksäte. Mycket billigt detaljutförande.
Köregenskaper
Extremt kurvvillig med superb styrning och förnämlig balans. Nästan chockerande överstyrd, konsekvent men kräver tillvänjning.
Motor/kraftöverföring
Kraftfullt vridmoment, racekänsla! Exakt och tålig växellåda. Dåligt drag på lågvarv. Rå och högljudd motor.
Utrustning
Sparsmakad är det bästa man kan säga. Farthållare vore inte så dumt...
Ekonomi
Priset står i förhållande till prestanda, rimliga servicekostnader. Dåliga garantier, ingen vagnskadeförsäkring.
Ladda ner: tv0020_test_rs_ev.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.