Räckvidd och laddtid är viktiga saker. Men hur långt man kommer handlar inte bara om batteristorlek. Det handlar i hög grad om bilens förbrukning. Därför är det viktigt att ha koll på eltörsten.
Den här gången valde vi att mäta förbrukningen i jämn fart på landsväg och på motorväg. Vi körde varje bil 45 kilometer i 60, 90 respektive 110 km/h. Sedan fyllde vi på batteriet till samma laddnivå som vid teststarten.
Resultaten ser du i tabellerna nedan. Förbrukningsskillnaderna mellan de olika hastigheterna är betydligt större än när man kör med en bensinbil. Orsaken är elmotorns effektivitet. Eftersom elmotorn har väldigt lite ”energispill” ökar förbrukningen också markant när gaspedalen trycks ner.
Av samma orsak är också förbrukningen känslig för utetemperaturen. Det var fyra grader när vi gjorde testet och då går det åt mycket energi för att hålla kupévärmen på 20 grader.
I vinterkyla kan normalt en tredjedel av sommarräckvidden räknas bort, så mycket energi går det åt för uppvärmningen. Men värmeförbrukningen varierar mellan olika märken och modeller – några är effektiva, andra mindre effektiva.
Som en jämförelse kan nämnas att det är 23 grader i testmiljön när tillverkarna gör förbrukningstester enligt WLTP-normen. En idealisk temperatur för en elbil, kupén behöver varken värmas eller kylas.
Ett tips är att utnyttja bilens möjlighet till förvärmning av kupén under tiden den står uppkopplad till elnätet. Ett annat tips är att ladda bilbatteriet medan det är varmt, direkt efter hemkomsten. Laddningen går långsammare när batteriet är kallt, och en större del av laddströmmen går åt till att värma batteriet.
De tre elbilar som ingår i testet är Hyundai Kona Electric Long Range Performance Life, Renault Zoe R135 Intens och Seat Mii Electric Plus. Hela testet kan du läsa här.
Hyundai Kona Electric
Renault Zoe
Seat Mii Electric
* På grund av tekniska problem med Seats app (bilens inbyggda färddator visar bara återstående räckvidd) registrerades inga förbrukningssiffror för Mii Electric.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.