Foto: Patrik Lindgren

Så mycket drar elbilarna på landsväg och motorväg

Teknikens Värld har testat hur mycket tre elbilar drar vid jämn fart på landsväg och på motorväg. Temperaturen var vid testtillfället 4 plusgrader. Förbrukningen vid jämn fart i 60 km/h ligger nära den förbrukning som uppnås i stadstrafik.

Räckvidd och laddtid är viktiga saker. Men hur långt man kommer handlar inte bara om batteristorlek. Det handlar i hög grad om bilens förbrukning. Därför är det viktigt att ha koll på eltörsten.

Den här gången valde vi att mäta förbrukningen i jämn fart på landsväg och på motorväg. Vi körde varje bil 45 kilometer i 60, 90 respektive 110 km/h. Sedan fyllde vi på batteriet till samma laddnivå som vid teststarten.

Resultaten ser du i tabellerna nedan. Förbrukningsskillnaderna mellan de olika hastigheterna är betydligt större än när man kör med en bensinbil. Orsaken är elmotorns effektivitet. Eftersom elmotorn har väldigt lite ”energispill” ökar förbrukningen också markant när gaspedalen trycks ner.

Av samma orsak är också förbrukningen känslig för utetemperaturen. Det var fyra grader när vi gjorde testet och då går det åt mycket energi för att hålla kupévärmen på 20 grader.

I vinterkyla kan normalt en tredjedel av sommarräckvidden räknas bort, så mycket energi går det åt för uppvärmningen. Men värmeförbrukningen varierar mellan olika märken och modeller – några är effektiva, andra mindre effektiva.

Som en jämförelse kan nämnas att det är 23 grader i testmiljön när tillverkarna gör förbrukningstester enligt WLTP-normen. En idealisk temperatur för en elbil, kupén behöver varken värmas eller kylas.

Ett tips är att utnyttja bilens möjlighet till förvärmning av kupén under tiden den står uppkopplad till elnätet. Ett annat tips är att ladda bilbatteriet medan det är varmt, direkt efter hemkomsten. Laddningen går långsammare när batteriet är kallt, och en större del av laddströmmen går åt till att värma batteriet.

De tre elbilar som ingår i testet är Hyundai Kona Electric Long Range Performance Life, Renault Zoe R135 Intens och Seat Mii Electric Plus. Hela testet kan du läsa här.

Hyundai Kona Electric

Hastighet Verklig förbrukning Bilens färddator
60 km/h 1,20 kWh/mil 1,22 kWh/mil
90 km/h 1,60 kWh/mil 1,54 kWh/mil
110 km/h 2,22 kWh/mil 1,98 kWh/mil

Renault Zoe

Hastighet Verklig förbrukning Bilens färddator
60 km/h 1,40 kWh/mil 1,44 kWh/mil
90 km/h 2,05 kWh/mil 1,73 kWh/mil
110 km/h 2,46 kWh/mil 2,26 kWh/mil

Seat Mii Electric

Hastighet Verklig förbrukning Bilens färddator*
60 km/h 1,43 kWh/mil
90 km/h 1,93 kWh/mil
110 km/h 2,22 kWh/mil

* På grund av tekniska problem med Seats app (bilens inbyggda färddator visar bara återstående räckvidd) registrerades inga förbrukningssiffror för Mii Electric.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!