Foto: Teknikens Värld

Så snabbt blir bilarna varma i vinterkylan

I vårt senaste test av kombibilar passade vi på att granska bilarnas värmesystem. Hur snabba är de på att värma upp kupéutrymmet, hur varmt blir det och är stolsvärmen tillräcklig, hur snabb är defrostern och när försvinner isen på backspeglarna?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Testbilarna står parkerade utomhus över natten, utan aktiverade kupé- eller motorvärmare. Det är elva grader kallt under natten inför testet samt även under hela värmetestet. Vädret är lugnt och fint, med en begynnande soluppgång som kommer att synas om några timmar.

Vi startar motorn och ställer in klimatanläggningen på max defroster på framrutan. Uppvärmning av sidobackspeglar aktiveras liksom stolsvärme samt eventuell rattvärme. Bilen står en minut på tomgång innan vi kör iväg. Första 600 meterna körs i lägre hastighet i tätbebyggt område, därefter blir det 80 km/h längs landsvägen. Samma förare och samma körstil med alla bilar.

Så snart vi känner av att det kommer varmluft mot framrutan så ställer vi om klimatanläggningen till full värme/hi och auto-läge. Fyra mätpunkter registrerar hur temperaturen stiger. Dessa är placerade i fotutrymme samt axelhöjd fram, fotutrymme samt axelhöjd bak. När temperaturen når 20 grader i axelhöjd fram avbryts testet, tiden noteras och alla mätpunkter läses av. Temperaturen ska helst vara högre vid golvet än i axelhöjd för att värmen ska upplevas behaglig. Vi noterar även hur lång tid det tar innan värmen märks samt hur den sprids i stol-, ratt- samt vid backspegelvärmning.

Bilarna vars värmesystem testas är följande:
• Hyundai i30 Kombi 1,5 T-GDi
• Kia ProCeed 1,6 T-GDi
• Seat Leon Sportstourer FR 1,5 eTSI
• Volkswagen Golf Sportscombi 2,0 TDI

Nedan följer resultatet inklusive kommentar om respektive bils värmesystem.

Hyundai i30

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tid till värme börjar komma: 4 m.
Tid till 20 grader i axelhöjd fram: 15 m 20 s.
Temperatur golv fram: 23,5 °C.
Temperatur axelhöjd bak: 17,5 °C.
Temperatur golv bak: 22,5 °C.
Stolsvärme, tid: 2 m 15 s.
Stolsvärme, betyg: 7. Tre lägen. Behaglig värme till en början, men efter tio minuter bränner det lite för hårt, då väljer vi att gå ner på steg två.
Rattvärme, tid: 2 m 30 s.
Rattvärme, betyg: 7. Behaglig värme, inte fullt lika mycket värme som i VW Golf. Värmer längs med hela rattkransen.
Tid att rensa backspeglar från is: 2 m 45 s.

Kommentar: Tar makalöst lång tid på sig att nå 20 grader varmt i axelhöjd fram, drygt sex minuter längre än VW Golf. Och det känns i bilen när vi gör testet, det är liten mängd varmluft som skickas in i kupén. Men när värmen till slut kommer går det ganska snabbt och då är även värmen bra spridd i bilen. Det är varmare vid fötterna både i fram- och baksäte vilket ger en behaglig värmekänsla. Men, som sagt, alldeles för långsam. Här krävs det parkeringsvärmare, vilket borde vara standard.

Seat Leon

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tid till värme börjar komma: 4 m.
Tid till 20 grader i axelhöjd fram: 10 m 17 s.
Temperatur golv fram: 13,0 °C.
Temperatur axelhöjd bak: 16,0 °C.
Temperatur golv bak: 21,0 °C.
Stolsvärme, tid: 3 m.
Stolsvärme, betyg: 8. Bred och behaglig värmespridning även upp på ryggen. En modern stolsvärme som den ska vara.
Rattvärme, tid: 2 m 40 s, men värmer bara kvart i tre när första värmen kommer.
Rattvärme, betyg: 8. Sprider värmen bra runt om kransen och efter tio minuter blir den så varm att den uppfattas som het och vi stänger av värmen.
Tid att rensa backspeglar från is: 3 m.

Kommentar: Det tar drygt tio minuter innan Leon når upp till 20 grader i axelhöjd fram och då är temperaturen vid golvet klart lägre, vilket är sämre. Samtidigt märker vi att spridningen av värme till golvet bak är riktigt bra. Dessvärre är det svårare att justera Seats klimatanläggning via skärmlösningen samt defroster via lamppanelen till vänster om ratten. Vi ser inga som helst fördelar med skärmlösningen, det är bara onödigt krångligt. Klimatanläggningens Auto-läget kan ställas i tre steg, vilket inte heller är självklart.

Kia ProCeed

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tid till värme börjar komma: 2 m 30 s.
Tid till 20 grader i axelhöjd fram: 12 m.
Temperatur golv fram: 17,8 °C.
Temperatur axelhöjd bak: 18,0 °C.
Temperatur golv bak: 19,0 °C.
Stolsvärme, tid: 2 m.
Stolsvärme, betyg: 7. Lite mer värme över sätet än över ryggstödet, lite smalare värmespridning än i testets bästa.
Rattvärme, tid: 2 m 20 s. Börjar värma kvart i tre.
Rattvärme, betyg: 8. Efter fem minuter är hela rattkransen uppvärmd med en behaglig värmekänsla. Efter tio minuter upplevs rattvärmen för het och vi stänger av.
Tid att rensa backspeglar från is: 3 m.

Kommentar: Bättre än koncernkollegan Hyundai, men inte fullt lika snabb upp i värme som Seat. Dock är klimatanläggningen och alla reglage kopplade till värme och kyla klart mycket lättare att hantera vid kallstart än i VW och Seat. Autoläget har en inställning och spridningen blir ändå hyfsad, men det är kallare vid fötterna än uppe vid axlarna vilket är sämre.

Volkswagen Golf

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tid till värme börjar komma: 3 m 45 s.
Tid till 20 grader i axelhöjd fram: 9 m.
Temperatur golv fram: 16,5 °C.
Temperatur axelhöjd bak: 14,5 °C.
Temperatur golv bak: 15,8 °C.
Stolsvärme, tid: 2 m 48 s.
Stolsvärme, betyg: 8. Tre lägen. Värmer lite mer och lite bredare. Ger en skönare och inte fullt lika koncentrerad värme. Bra spridning.
Rattvärme, tid: 3 m 20 s, men värmer bara kvart i tre när första värmen kommer.
Rattvärme, betyg: 7. Tar ett tag innan värmen når runt hela kransen, men sedan desto mer värme.
Tid att rensa backspeglar från is: 2 m.

Kommentar: Dieselmotorn är oväntat snabb på att leverera värme vilket förklaras av den standardmonterade elvärmaren som hjälper motorn vid kallstart. Den mesta värmen byggs upp under sista minuten innan vi når 20 grader i axelhöjd fram. Då har inte värmen spridit sig så bra i bilen, det tar ytterligare ett par minuter innan det är varmare vid fötterna och i axelhöjd bak. Det är dåligt att vi måste trycka två gånger på skärmen för att slå på stolsvärmen och fyra gånger för att stänga av den.

1 av 8: Hyundai i30. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 8: Hyundai i30. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 8: Seat Leon. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 8: Seat Leon. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 8: Kia ProCeed. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 8: Kia ProCeed. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 8: Volkswagen Golf. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
8 av 8: Volkswagen Golf. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Hela testet av nya Volkswagen Golf Sportscombi mot Seat Leon Sportstourer, Hyundai i30 Kombi och Kia ProCeed hittar du här!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!