Mercedes A170
Så mycket bättre nu
Problemungen har vuxit upp, nya A-klass är bitvis svårt attraktiv och lockar med modern känsla. Lite av första generationens unika prägel gick förlorad i processen, men komforten överlag är utmärkt och den kompakta karossen enastående väldisponerad.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 83/78,5 mm, volym 1699 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 3500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift.5-växlad manuell alt. steglös automatlåda (våren 2005). Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 37,9 km/h.
Styrning
Kuggstång, elektromekanisk, progressiv servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,2 m.
Bromsar
Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak bågformad, halvstel axel och två omlottliggande Wattstag.
Hjul
Fälgbredd 6 tum stål. Däck 185/65 HR15 standard, testbilen 215/45 VR17.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 384, bredd 176, höjd 159, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt 1240, maxlast 470 = totalvikt 1710. Testbilens vikt inklusive förare 1430, tillåten maxlast testbilen 280. Släpvikt 1300, släpvikt på B-kort 1240. Tankrymd 54 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 10,93 sekunder
Toppfart: 188 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 38,19 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,85 l/mil
Ladda ner: tv0422_test_aklass.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.