Skalfördelar

Test av Citroën C5 och Skoda Superb 1,8T

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Citroën C5 2,0

Prisvärd för familjen

Citroën C5 är klassens främsta utmanare till mästaren Mondeo. Vad man väljer beror hur vägegenskaper och utrymmen prioriteras. C5 är störst men kommer till korta mot Mondeo i körglädje.

Basfakta

Motor

Längsgående 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 4-stegad automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 35,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 11,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Panikbromsförstärkare. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Gasvätskefjädring med automatisk nivåreg-lering. Fram fjäderben och triangellänkar, bak längsgående länkar med gasstötdämpare. Krängningshämmare fram och bak.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum lättmetall, däck 205/65 R15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 462, bredd 177, höjd 148, spårvidd fram/bak 153/149. Tjänstevikt ca 1430, maxlast ca 415. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 66 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

113 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

2 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

10,4 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

41,1 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,86 l/mil

 

Skoda Superb 1,8T

Janne Långbens val

Limousin i VW-skrud. Jämfört med Passat känns den som ett prisvärt val, båda har ju den fina turbomotorn. Men priset talar inte längre lika starkt för Skoda, Citroën ger mest för pengarna. Ganska hård fjädring.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 5-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1 000 r/min: 37,3 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och undre länkarmar, bak torsionsaxel och längslänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 480, bredd 176, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt ca 1515, maxlast ca 500. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 62 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

94 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

3 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

10,0 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

ej mätt

Förbrukning (blandad körning):

0,94 l/mil

Ladda ner: tv0209_test_superb_c5.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr