Slaget om Civics marknad

Slaget om Civics marknad

Test av Honda Civic, Citroën C4, Volkswagen Golf och Alfa Romeo 147

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Honda Civic

Kul till bra pris

Nyhet som väcker nyfikenheten. Ordentligt. Folk glor efter Civic! Inte lika spännande teknik som skalet antyder men tillräckligt för att knipa en pallplacering i klassen. Välj bortvinterdäckenfrån Bridgestone.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 81/87,3 mm, volym 1 799 cm  3  . Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 300 r/min. Max vridmoment 173 Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 000 r/min. 

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Elektronisk chassi kontroll samt aktiva stötdämpare, bak torsionsaxel.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,2 rattvarv, vänd cirkel 11,1 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h

9,4s

Toppfart

205 km/h (Tillverkarens uppgift)

Bränsleförbrukning

0,9l/mil

Citroën C4

Fransyska med mersmak

Teknisk kusin med Peugeot 307 men med egenheter som Citroëntypisk design och komfort av klass. Inga direkta svagheter. Känns en storlek större än de andra i den så kallade Golfklassen.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm  3  . Max effekt 143 hk (103 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 100 r/min.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,8 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR16

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h

9,3s

Toppfart

207km/h (Tillverkarens uppgift)

Bränsleförbrukning

1,03 l/mil

 

Alfa Romeo 147

Enkom för Alfistis

Genuint stor ägarglädje - om du har råd och lust vill säga. Egen design som fortfarande (efter drygt fem år) sticker ut i mängden. Vi gillar motorns karaktär, mulliga ljud och kraft. Inte dess törst.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 82/90 mm, volym 1 969 cm  3  . Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 300 r/min. Max vridmoment 181 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad semiautomat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 600 r/min

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,2 rattvarv, vänd cirkel 11,5 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h

8,6s

Toppfart

208km/h (Tillverkarens uppgift)

Bränsleförbrukning

1,1 l/mil

Volkswagen Golf

Bror Duktig

Hyrfirmornas våta dröm, så beskrev en testförare VW Golf. Bilen fixar det mesta, med 150-hästars motor blir den nästan en sprinter, men det fullvuxna beteendet överväger intrycket. Bra, men dyr, mix sport/komfort.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92.8 mm, volym 1 984 cm  3  . Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 800 r/min.

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,9 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15.

Accelration 1-100 km/h

8,9s

Toppfart

206km/h (Tillverkarens uppgift)

Bränsleförbrukning

0,95 l/mil

Ladda ner: tv0607_golfklass.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!