Piaggio X9 500, Honda FJS Silver Wing, Suzuki Burgman 400 och Yamaha XP 500 Tmax

Små hjul med storhetsvansinne

Test av skotrar. Piaggio X9 500, Honda FJS Silver Wing, Suzuki Burgman 400 och Yamaha XP 500 Tmax.

Små hjul med storhetsvansinne

Pris:30kr

Filformat:pdf

Ladda ner hela testet

29;1540;1513;425;410;255;535;422;423;424;426;Root/Artikeltyp/Test Root/Skribent/Mats Nyberg Root/Fotograf/Claes Johansson Root/Märke modell/Ö-andra fordon/Motorcykel Moped/Piaggio/X9 500 Root/Märke modell/Ö-andra fordon/Motorcykel Moped Root/Nummer/2001/22 Root/Pris/30 Root/Märke modell/Ö-andra fordon/Motorcykel Moped/Suzuki/Burgman Root/Märke modell/Ö-andra fordon/Motorcykel Moped/Honda/FJS Silver Wing Root/Märke modell/Ö-andra fordon/Motorcykel Moped/Yamaha/XP 500 Root/Fordonstyp/Klass/Tvåhjuling

Testbetyg

Det här är fyra olika skotrar med fyra temperament. Men det är ändå Honda som är bäst på det mesta. Motor, bromsar och stabil väghållning parat med god komfort och generösa stuvutrymmen gör Hondan till vinnare. Men vem betalar 84 000 kr för en skoter? 

Yamaha är den skoter som mest påminner om en normal motorcykel, vilket tilltalade testpatrullens mer konservativa förare. En av oss envisades med att hela tiden jämföra skotrarnas prestanda med sin gamla polis-BMW. Även här är priset en hög tröskel som kräver mod för att kliva över.

Piaggio är stadsskotern för den som gillar onödiga prylar och mystifierande finesser. Suzuki är en bra bruksskoter som duger till det mesta - om du har tillräckligt korta ben.

Det finns många motorcyklar som är både billigare och bättre på att vara just motorcyklar. Men överraska dig själv och prova en kopp snabbkaffe. Risken finns att du skrattar hela vägen till jobbet när du smiter förbi bilköerna. Om du inte hela tiden sitter och jämför med en espresso på spanska trappan eller en gammal polis-BMW.

Piaggio X9 500

Pigg och alert men knappast helgjuten

Piaggio X9 500 är en skoter främst för närpendlare och storstad. Den är mindre, kortare, lättare än de övriga och sittställningen är snarlik den klassiska Vespans.

Motorn i Piaggio är encylindrig med finesser som bränsleinsprutning och fyra ventiler. Det hjälper inte riktigt. Trots låg vikt känns den svagare än de tvåcylindriga alternativen Honda och Yamaha. Motor vibrerar också mer.

Transmissionen är däremot en dröm. Ingen fördröjning, snabb och smidig med viss motorbroms. Bäst i test.

Däremot imponerar inte vägegenskaper och bromsar på testlaget.

Piaggio har en styrgeometri som är nervösare än de övriga skotrarnas. Styret känns som om det vill falla inåt i kurvorna. Den nervösa styrningen i kombination med bromsar som lätt resulterar i ormande bromsspår vid hårda inbromsningar innebär att Piaggio kräver mer koncentration och vakenhet av sin förare för att hänga med de övriga på kurvig landsväg. I stadstrafik känns den mer hemtam.

Instrument och reglage är en del av Piaggios personlighet och kräver tillvänjning. Ofta svåröverskådligt och svårt att hitta rätt. Kvalitetskänslan är italiensk. Det vill säga allt väsentligt fungerar men en hel del avancerad extrautrustning var "tillfälligt ur funktion" eller inte installerad och har därför inte bedömts (intercom-anläggning och automatiskt stöd).

Stuvfacket på Piaggion är en besvikelse med tanke på företagets skotertradition. Vi lyckades aldrig få plats med någon av våra hjälmar i det stora stuvfacket under sadeln. Det finns ett mindre fack framför knäna som i sin tur är indelat i flera fack bakom den stora luckan. Strulig design.

Förarmiljön är rymlig och generös. Föraren sitter högt och bekvämt med bra utsikt över trafiken. Bra vindskydd tack vare bred ruta med luftspalt som minskar turbulensen. Passageraren sitter högt och bekvämt med fri sikt över förarens axel.

Säkerhet

Bromsar - Bromsar både fram och bakhjul med vänstra handtaget. Ormar sig oerhört när man bromsar hårt. Bakändan far fram och tillbaka - känns osäkert. Ormade sig mindre i andra inbromsningen. Efter tre gånger vänjer man sig vid bromsarna och obehaget minskar. Bra bett.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Hjulbas 149. 

Vikt torr 162. 

Tanken rymmer 15 l.

Motor 

1-cyl, vätskekyld

4-taktsmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder, elektronisk bränsleinsprutning. Våtsumpssmörjning. Borrning/slag (uppgift saknas), volym 460 cm3. Max effekt 39 hk (29 kW) vid

7250 r/min. Max vridmoment 40 Nm vid 5500 r/min.

Transmission

Steglös automatväxellåda med centrifugalkoppling och remdrift.

Bromsar fram/bak

Dubbla skivor/skiva. Kombibromsar där höger bromshandtag aktiverar bromsarna på fram- och bakhjul medan det vänstra bromshantaget enbart bromsar framhjulet.

Fjädring och hjulställ 

Fram: Oljedämpad teleskopgaffel. Bak: Svingarm med dubbla justerbara stötdämpare. Motorn är en bärande del i bakfjädringen och följer svingarmens rörelse.

Däck

Fram 120/70-14, bak 140/60-14.

Yamaha XP 500 Tmax

Kräver ett aktivt handlag

Yamaha XP 500 TMAX är den av de fyra skotrarna som känns mest aktiv och sportig. Tål rejäla nerlägg i kurvorna. Bäst utrymme för stora piloter.

Flera tyckte att Yamaha har den trevligaste motorn. Råstark och vibrationsfri men ändå med bibehållen karaktär av tvåcylindrig fyrtaktare. Obetydligt klenare än Hondan. Med en 20 kg lättare förare är Yamaha snabbare än Honda upp till 110 km/h. Större än så är inte skillnaden.

Yamahas växellåda gör att man nästan glömmer bort att det är remdrift. Den är snabb och smidig och ger dessutom viss motorbroms vilket känns tryggt. Yamaha går att köra för fullt utan några tecken på instabilitet eller känsla av osäkerhet. Skotern är okänslig för sidvind, välbalanserad och lättmanövrerad i låg fart. Bäst i stan tyckte någon.

Bromsarna har bra bett men låser lätt. Ställer högre krav på föraren än Hondas automatiska bromsar men när man lärt sig dem går det lättare att anpassa bromsverkan efter olika underlag.

Instrument och reglage sitter där de ska. Röda siffror på vit botten. Lätta och tydliga att avläsa. Klart bäst i test. Kvalitetskänslan är funktionellt japansk. Allt är väl hopskruvat, detaljarbetet imponerar.

Stuvfacket i Yamahan är stort och rymmer hjälm, portfölj och laptop. Förarplatsen på Yamahan bjuder bästa benutrymmet, en aktiv körställning och möjlighet att variera sittposition.

En plump i protokollet är de breda fotplattorna som kan göra att kortbenta förare tycker att Yamahan känns bynglig i stan när man måste "fota" ofta.

Bra vindskydd med stabil vindruta, även om långa chaufförer önskar den var högre. Ryggstödet är mer rumpstopp.

Passageraren har fått offra sittutrymme för att långbenta föraren skall få plats med långa ben. Den plana sittdynan med liten höjdskillnad mellan förare och passagerare, skymmer sikten framåt för den nyfikne passageraren.

Säkerhet

Bromsar - bromsarna nyper bra och kräver inte så mycket kraft. Lite svårdoserade. I första försöket låstes bakhjulet sista 6-8 meterna. Andra körningen låstes bakhjulet ännu mer. Tredje gången låstes även framhjulet de sista meterna. Superbt bett men kräver tillvänjning.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Hjulbas 158. 

Vikt torr 197. 

Tanken rymmer 14 l.

Motor 

2-cyl, vätskekyld

4-taktsmotor med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, förgasare. Torrsumpssmörjning. Borrning/slag 66/73 mm, volym 499 cm3. Max effekt 40 hk (29,4 kW) vid 7 500 r/min. Max vridmoment 49,1 Nm vid 6 000 r/min.

Transmission

Steglös automatväxellåda med centrifugalkoppling och remdrift/helkapslad kedja.

Bromsar fram/bak

Skiva/skiva.

Fjädring och hjulställ

Fram: Hydraulisk

teleskopgaffel. Bak Svingarm med

enkelstötdämpare. Motorn är fast monterad i ramen och följer inte med svingarmens

rörelse.

Däck

Fram 120/70-14,

bak 150/70-14.

 

Honda FJS Silver Wing

Hellre på långfärd än snabba skubb i stan

Honda FJS Silver Wing är en stor touringskoter med stora stuvutrymmen och rejäla kåpor som även förmår skydda fullvuxna piloter.

Honda har lyckats mycket bra med motorn. Den är starkast i detta test och dessutom i stort sett vibrationsfri, tack vare dubbla, motroterande balansaxlar.

Den steglöst växlade automatlådan är däremot lite långsam och ryckig i låg fart.

Silver Wing känns stadig som ett lokomotiv, hur fort man än kör. Däremot gör de stora plastytorna att skotern är lite mer känslig för sidvind än Yamaha och Suzuki och känns lite tung i lägre fart.

Bromsarna är stabila och pålitliga och visar sig också gång på gång vara effektivast i testet.

Instrument och reglage sitter där de ska men instrumenten verkar ha drabbats av en japansk datorspelsdesigner - onödigt otydliga.

Kvalitetskänslan är typisk för Honda, gediget och genomarbetat trots att det började knarra och låta om all plasten mot slutet av testperioden.

Stuvfacket är "störst i test" och rymmer två öppna jethjälmar och en platt portfölj eller en laptop. Två mindre fack i frontkåpan varav ett låsbart.

Förarmiljön är rymlig och generös. Föraren sitter lågt, bekvämt tillbakalutad och ryggstödet är skönt. Vindskyddet är bra även om rutan känns väl liten. Backspeglarna lossnade ibland och blåste bakåt av fartvinden.

Passageraren sitter högt och bekvämt med fri sikt framåt över förarens axel.

Säkerhet

Bromsar - Bromsar både fram- och bakhjul med båda handtagen, men handtagen ger olika fördelning av kraften. Bakhjulet låste alltid sista meterna. Felaktig bromskraftfördelning? Lättare att dosera än Yamaha och Piaggio men lätt att låsa framhjulet. Bra bett, stadiga inbromsningar.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg) 

Hjulbas 160. Vikt torr 204.

Tanken rymmer 16 l.

Motor 

2-cyl, vätskekyld

4-taktsmotor med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, elektronisk bränsleinsprutning.

Våtsumpssmörjning. Borrning/slag 72/71,5 mm, volym 582 cm3. 

Max effekt 49 hk (36 kW) vid 7500 r/min.

Max vridmoment 49,1 Nm vid 6000 r/min.

Transmission

Steglös automatväxellåda med

centrifugalkoppling och remdrift.

Bromsar fram/bak

Skiva/skiva, kombibromsar där båda bromshandtagen aktiverar bromsarna på både fram- och bakhjul.

Fjädring och hjulställ

Fram: Hydraulisk

teleskopgaffel.

Bak: Svingarm med dubbla justerbara stötdämpare.

Motorn är fastmonterad i ramen och följer inte med svingarmens rörelse.

Däck

Fram 120/80-14,

bak 150/70-13.

Suzuki Burgman 400

Minsta motorn men bästa kompromissen

Suzuki Burgman 400 var störst, bäst och vackrast av alla världens skotrar - tills för några månader sedan. Numera är Suzuki "bara" duktig. Bra på det mesta utan att riktigt glänsa i någon gren. Ett lågprisalternativ i detta dyrköpta sällskap.

Den encylindriga motorn är minst, enklast och svagast i sällskapet. Den kräver varv för att det skall hända något vilket missgynnar Suzuki i toppfartstestet. Skotern orkade aldrig varva ur i det lätta motlutet på testrakan. Den går betydligt fortare när den väl fått upp farten i en nerförsbacke. Den encylindriga motorn vib-rerar men transmissionen fungerar bra. 

Suzukin är lika stadig som de bästa i detta test. Ingen osäkerhetskänsla i någon hastighet. Och den är kanske den smidigaste och mest lättmanövrerade storstadsskotern av de fyra.

Bromsarna känns lite veka och degiga men visar sig ändå fungera i bromstestet. Instrument och reglage sitter där de ska. Föredömligt överskådligt och lätthanterligt.

Kvalitetskänslan är förmodligen japanskt god men vårt testexemplar var tidigare hårt prövat av mc-pressens knäskrapsvirtuoser, vilket gör bedömningen osäker.

Klassiskt stuvfack under sadeln som lätt rymmer hjälm och mindre väska.

Förarmiljön på Suzukin är inte lika rymlig som konkurrenternas. Framför allt är benutrymmet mindre vilket gör att en lång förare får svårt att hitta en bra sittställning. Men en kortare förare (under 185 cm) sitter lågt, bekvämt tillbakalutad med ett skönt ryggstöd. Vindskyddet är inte imponerande. Rutan är för liten, smal och fladdrig.

Passageraren sitter högt och bekvämt med fri sikt framåt över förarens axel. Passagerarplatsen är stor, för stor tycker en del som saknar närkontakt med föraren och åkkänsla.

En riktigt bra medelväg!

Säkerhet

Bromsar - Behöver bromsa ett par gånger för att effekten ska bli bra. Ändå är den tungbromsad, man får ta i. Efter tredje inbromsningen bottnade båda handtagen utan att något hjulen låstes. Svampigt.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Hjulbas 159. Vikt torr 174.

Tanken rymmer 13 l.

Motor 

1-cyl, vätskekyld 4-taktsmotor med en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder, Förgasare. Våtsumpssmörjning. Borrning/slag 83/71,2 mm, volym 385 cm3.

Max effekt 32 hk (23,5 kW) vid 7600 r/min. Max vridmoment 32 Nm vid 6000 r/min.

Transmission

Steglös automatväxellåda med centrifugalkoppling och remdrift.

Bromsar fram/bak

Skiva/skiva. 

Fjädring och hjulställ

Fram: Oljedämpad teleskopgaffel. Bak: Svingarm med enkelstötdämpare och justerbar fjädring. Motorn är en bärande del i bakfjädringen och följer svingarmens rörelse.

Däck

Fram 110/90-13, bak 130/70-13.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!