BMW 745iA

Smart Joystick gör ingen körglädje

Test av BMW 745iA

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW 745iA

 

Testresultat - våra egna mätningar

Slutbetyg

Mer miljölycka än körglädje - Otroligt teknikspäckad, nästan så man blir övermätt. Superbekväm att färdas i men inte lika belönande att köra som BMW brukar vara. En eloge till motorteknikerna som fått bamsemotorn att inte släppa ut mer gifter än en normal bil.

Säkerhet

Fem stjärnor - BMW 745i har ännu inte krocktestats men längre än med 745i är svårt att komma för dagen. Det finns också ett speciellt skydd mot glassplitter.

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Inget fusk med kvaliteten. Högsta komfort för fyra. 

- Måste mittkonsolen ta så stor plats när växelväljaren sitter vid ratten?

Köregenskaper

+ Elektroniska hängslen, livrem och fallskärm. 

- Hängslena skaver och livremmen sitter åt.

Motor/kraftöverföring

+ Mallig maskin: mycket must, maffigt miljöindex.

- 64 hästar rymmer på sin väg till drivhjulen.

Utrustning

+ Behovet av tillvalsutrustning är minimalt. 

- Men det vore skönt att kunna välja bort en del mindre nödvändig lyx.

Ekonomi

 Bränsleförbrukningen hyfsad, fri service i tre år. 

- Därmed locket på när det gäller ekonomipratet! 

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 121 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 6,42 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 39 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,09 l/mil

Smart Joystick gör ingen körglädje

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cyl V. 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 vent/cyl. Kompr.10,5. Borrning/slag 92/82,7 mm, volym 4 398 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) vid 6 100 r/min. Max vridmoment 450 Nm vid 3 600 r/min.

Fjädring och hjulställ

Fram fjäderben, dubbelledad tvärlänk med draglänk av aluminium. Bak multilänkaxel av aluminium. Automatiskt justerbara krängningshämmare (tillval). Justerbara stötdämpare (tillval).

Kraftöverföring

Motorn fram,bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (Steptronic). Hastighet på 6:an vid 1 000 r/min: 55,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 12,1 m.

Bromsar

Ventilerade skivor. Elektronisk bromskraftfördelning. Låsningsfritt system. 

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum, däck 245/55 R17. 

Mått och vikt (cm/kg): 

Axelavstånd 299, längd 503, bredd 190, höjd 149,

spårvidd fram/bak 159/159. Tjänstevikt 1 945, maxlast 505. Taklast 100. Släpvikt 2 100. Tanken rymmer 88 liter.

Ladda ner: tv0125_test_bmw745.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!