Snabb som en slangbella eller seg som en gummisnodd

Test av steglösa automatlådor. Nissan Primera 2,0 Hypertronic mot Audi A6 2,8 Multitronic

Audi A6 2,8 Multitronic

Denna stora bekväma landsvägskryssare har faktiskt blivit ännu bekvämare med den nya steglösa automatlådan. Dessutom är bilen lika snabb som den manuella och har klart jämförbara bensinförbrukningssiffror. Med massor av elektronik och hydraulik har Audi trollat bort alla nackdelar som hittills varit förknippade med CVT-lådor. Inte en gummisnodd så långt ögat når. Första Audi ut på marknaden med CVT blir A6 med 2,4-litersmotorn.

Multitronic är relativt sparsam med bränslet. Audi A6 är snålare i vissa farter med CVT än med manuell låda. Nissan CVT är aldrig snålare än den manuella versionen.

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 82,5/86,4 mm, volym 2771 cm3. Max effekt 193 hk (142 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 3200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,8 rattvarv, vändcirkel 11,7 meter.

HJUL

Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 R 15.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med fyra länkarmar. Bak torsionsaxel med fjäderben.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Bredd 181, höjd 145, spårvidd fram/bak 154/157. Axelavstånd 276. Längd 480. Tjänstevikt 1600, maxlast 430, släpvikt 1500. Testvikt 1 604. Tankrymd 70 liter.

 

Nissan Primera 2,0 Hypertronic

Nya Primera är en besvikelse och känns inte tillräcklig modern i förhållande till flertalet konkurrenter. Motorn är relativt högröstad och karossen för dåligt isolerad. Däremot är motorn måttlig på bensin, i alla fall med manuell växellåda. Nissans försök med CVT är inte lyckat, särskilt inte om man jämför med Audi. Namnet Hypertronic må låta modernt men funktionen för tankarna till gamla tiders Remjohan. Både bränsle- och effektmätningar visar att Hypertonic inte är effektiv nog.

Hypertronic hamnar på efterkälken jämfört med manuell växellåda. I Audi är det nästan hugget som stucket. Enligt fabriken ska den manuella göra 0-100 på 8,2 sekunder och CVT på 8,1.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning-/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 181 Nm vid 4800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 11 meter.

HJUL

Fälgbredd 6 tum, däck 205/50 R 16.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänk, bak multilänkaxel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Bredd 172, höjd 141, spårvidd fram/bak 147/145. Axelavstånd 260.Längd 452. Tjänstevikt 1270, maxlast 500, släpvikt 1325. Testvikt 1 328. Tankrymd 60 liter.

Ladda ner: tv0005_test_multi_hyper.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!