Foto: Teknikens Värld

Snabbladdning av elbilar – i verkligheten

Hur lång tid tar det att ladda elbilarna till 80 procent av batteriernas totala kapacitet? Och når laddare och elbilar den effekt som specifikationerna säger? Det tar vi nu reda på!

Mätning av effekt vid snabbladdning går hand i hand med förbrukningsmätning av elbilar. Proceduren börjar med att alla fyra bilar laddas till 80 procent. Om det hade varit bensin- eller dieseldrivna bilar hade vi ”laddat” dem till full tank. Den här gången börjar och slutar mätningen vid Ionitys laddstation i Södertälje.

Efter att alla bilar har nått 80 procent laddnivå körs en drygt 20 mil slinga i kolonn där bilarna turas om att ligga i täten och leda klungan. Med intervall om 4-5 mil byter också förarna plats mellan bilarna.
Väl tillbaka vid Ionity i Södertälje är det dags att ladda bilarna till 80 procent igen. Laddningen för alla fyra bilar startas samtidigt och med intervall om fem procent laddstatus noteras laddeffekten i kilowatt (kW). När bilarna har nått 80 procents laddning noteras hur många kilowattimmar (kWh) som har gått i och simsalabim – därmed har vi en testförbrukning!

MISSA INTE: Hela testet läser du här! 

Det går dessvärre inte att, som med en bensin- eller dieselbil, veta exakt hur mycket energi som har pumpats in i bilen. Vi ser hur många kilowattimmar Ionity debiterar för med så hög exakthet som tre decimaler, men den siffran stämmer sällan eller aldrig exakt med hur mycket bilens dator tycker att den har fått. Energiförlusten kan troligtvis oftast spåras till laddkabeln eller någonstans i laddstationen.

Ingen av bilarna levererar den utlovade maxeffekten vid laddning. Vad det beror på är svårt att veta. Det troligaste är att bilens batteri inte håller optimal temperatur för att kunna laddas snabbt.
Alla Ionitys laddstationer ska kunna leverera upp till 350 kilowatt per laddningsplats och därmed borde bilarna kunna nå sina angivna maxeffekter. Under testperioden gjordes flera laddningar på olika Ionity-stationer, men ingen gång nåddes maxeffekten för någon av bilarna. Vid tidigare tester och provkörningar har vi dock nått högre laddeffekter med Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 5.

Det här är något man som elbilsägare får lära sig att leva med. Man vet aldrig exakt hur fort bilen kommer att laddas. Laddstolpens, eller bilens, dagsform avgör och som förare kan man bara se på, sluta titta på klockan och hoppas på det bästa.

 

Ford Mustang Mach-E

Dyrast!

1 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

 

Hyundai Ioniq 5

Snabbast!

1 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

 

Skoda Enyaq iV

Långsammast!

1 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

 

Tesla Model Y

1 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!