Volkswagen Lupo 3L TDI

Snålvargen

Test av Volkswagen Lupo 3L TDI

Volkswagen Lupo 3L TDI

Läckrare än bra

En uppvisning i teknik och ett måste för alla som tänder på blank metall och effektivt resursutnyttjande. Fast de egna resurserna gynnas inte, 3L är dyr och kräver visst överseende.

 

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Rymlig med tanke på det kompakta formatet. Delar av inredningen är välgjord. Bagageutrymmet är litet. Det skramlar och knirrar en hel del om bilen.

Köregenskaper

Inga problem i undanmanövertestet. Kraftigt understyrd, sävlig i reaktionerna. Dåliga bromsegenskaper.

Motor/kraftöverföring

Imponerande förbrukning, växellådan hör framtiden till men kräver utveckling. Seg, tämligen träig karaktär. Långsam växellåda.

Utrustning

High-tech under skalet - räknas det? Varken komfort- eller säkerhetsutrustning håller modern nivå. 

Ekonomi

Osannolikt låg bränslekostnad. Inga ohemula service- eller försäkringskostnader. Inget dyrt bilägande, men knappast heller prisvärt annat än för teknikfreaks.

Miljö

Miljöindex 59. Lupo 3L TDI är varsam mot miljön, men dieselmotorer släpper ut partiklar på alla varvtal, även på tomgång. Bensinmotorer släpper ut partiklar i huvudsak bara vid hög belastning.

Säkerhet

Nyligen fick VW Lupo högsta betyg i Euro NCAP-krocktestet. Vi utgår från att resultatet gäller även Lupo 3L, trots att den delvis är byggd av andra material.

Snålvargen

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 232, längd 353, bredd 162, höjd 146, spårvidd fram/bak 142/140. Tjänstevikt 830, maxlast 270, taklast 50. Testvikt 1009. Tankrymd 34 liter.

MOTOR

3-cyl tvärmonterad turbodiesel med en överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 19,5:1. Borrning/slag 76,5/86,4 mm, volym 1191 cm3. Max effekt 61 hk (45 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 140 Nm vid 1800-2400 r/min. 

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda med automatisk växling och koppling samt sekventiell växling.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,3 meter.

HJUL

Fälgbredd 4 tum, lågfriktionsdäck 155/65 R14

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

Ladda ner: tv0007_08_test_vwlupo.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!