Batalj i snö

Snobbar på dubbar

Vintertest av BMW 116i, Mercedes A150, Mini Cooper och Smart ForFour 1,5 Passion.

Snobbar på dubbar

Pris:30kr

Filformat:pdf

Ladda ner hela testet

167;542;1513;585;56;1748;535;81;586;1746;Root/Artikeltyp/Vintertest Root/Skribent/Jonas Borglund Root/Fotograf/Claes Johansson Root/Märke modell/BMW/1-serie Root/Fordonstyp/Klass/Golfklass Root/Nummer/2005/1 Root/Pris/30 Root/Märke modell/Mercedes/A-klass Root/Märke modell/Smart/Forfour Root/Märke modell/Mini/Mini

Snobbar på dubbar

Fyra trendiga cityslickers, BMW 116i, Mercedes A 150, Mini Cooper och Smart ForFour 1,5 Passion, får pröva på tuff, svensk vinterkörning. Står de dyra småbilarna pall?

BMW 116i

Vuxen vintern

Vinnare

För första gången i moden tid utses en bakhjulsdriven bil till bästa vintervagn. Segersiffrorna är nästan förödande. Kombinationen välbalanserat chassi, lyhört antisladdsystem, utmärkt värme och bra ljus ger bilden av en komplett vinterbil. Men så är BMW också dyrast.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 423, bredd 175, höjd 144, spårvidd fram/bak 148/150. Tjänstevikt 1350, maxlast 430. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 50 liter.

Motor

Längsmonterad 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 72/84 mm, volym 1 596 cm3. Max effekt 115 hk (85kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4 300 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 31,2 km/h. Aktivt antisladdsystem (DSTC).

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 m. 3 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak femlänkad axel.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum plåt, däck 195/55 HR16.

Smart forfour 1,5 passion

Billig i känslan

3:a

Med tanke på att Smart ForFour har snarlika körsystem som A-klass så fick den ändå få poäng. Dåligt ljus, halvdan värme och dörrar och lås som inte klarar kylan. Nej, ForFour är ingen premiumbil hur gärna den än vill. Den räcker helt enkelt inte till.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 375, bredd 168, höjd 145, spårvidd fram/bak 146/145. Tjänstevikt 1040, maxlast 415. Släpvikt 750. Tanken rymmer 47 liter.

Motor

Tvärställd 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 75,5/84,8 mm, volym 1 499 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 6-stegs automatiserad låda. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 m. 3 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak halvstel axel.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum lättmetall, däck 195/50 HR15.

 

Mercedes A 150

Fastnar i sitt eget nät

2:a

Bästa ljuset, men sedan tar det stopp. Värmen är ojämn och tar tid på sig. Vägegenskaperna är bra men A-klass stöter på dålig väg. Antisladdsystemet och antispinnsystemet är under vissa omständigheter lite väl ivriga att lägga sig i. Men A-klass är god tvåa.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 384, bredd 176, höjd 159, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt 1240, maxlast 470. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 54 liter.

Motor

Tvärställd 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 83/69,2 mm, volym 1498 cm3. Max effekt 95 hk 70 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 140 Nm vid 3500 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automatlåda. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,2 m. 3 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänk. Bak bågformad, halvstel axel och omlottliggande Wattstag.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum plåt, däck 185/65 HR15.

Mini Cooper

Den lille skojaren

4:a

Poängsystemet är inte nådigt mot Mini Cooper men visar klart att antisladdsystem gör bilar säkra, i synnerhet i halka. Om Cooper haft antisladdsystem som standard så skulle den lätt slagit Smart. Nu vann den bara våra hjärtan, för rolig - det är den.

Basfakta

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 366, bredd 169, höjd 142, spårvidd fram/bak 146/147. Tjänstevikt 1240, maxlast 355. Tanken rymmer 50 liter.

Motor

Tvärställd 4-cylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 77/85,8 mm, volym 1 598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 149 Nm vid 4500 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, 5-växlad manuell alt. steglös automatlåda (CVT). Aktivt antisladdsystem (DSTC) är tillval.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 m. 2,5 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 5,5 tum plåt, däck 175/65 HR15.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!