Smart Roadster och Ford StreetKa

Solsting

Test av Smart Roadster och Ford StreetKa.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ford StreetKa

Precis som Kylie

Fin styrning och ärligt uppträdande tack vare enkel konstruktion. I sanningens namn känns ursprungsmodellen till åren. Halvtaskig detaljkvalitet i inredning och sufflettkonstruktion. Linjeskön, men föga imponerande under skalet.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 9,5. Borrning/slag 82,07/75,48 mm, volym 1597 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 4250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 33 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring med fjäderben fram och bak. Fram undre triangellänkar och krägningshämmare. Bak 

torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum , däck 195/45 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 245, längd 365, bredd 170, höjd 134, spårvidd fram/bak 142/145. Tjänstevikt 1160, maxlast 130. Släpvikt 0. Tanken rymmer 42 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

107 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

11 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

11,8 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

40,6 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,79 l/mil

 

Smart Roadster

Skoj på låtsas

Smart Roadster är en riktig blickmagnet. Bilen har "det" och fartupplevelsen är total. När det kommer till körkänsla lyckas den inte riktigt leva upp till utseendet. Styrning och växling är de stora plumparna i protokollet.

Basfakta

Motor

Tvärställd 3-cyl rak med en överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 66,5/67 mm, volym 698 cm3. Max effekt 82 hk (60 kW) vid 5250 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn bak, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med inkopplingsbart automatläge, automatisk koppling. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 33 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar

Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar och krängningshämmare, bak De Dion-axel.

Hjul och däck

Fälgbredd fram 5 tum, bak 6 tum. Däck 205/45 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 343, bredd 162, höjd 119, spårvidd fram/bak 136/139. Tjänstevikt 890, maxlast 140. Släpvikt 900. Tanken rymmer 35 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

61 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

11 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

11,3 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

35,5 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,51 l/mil

Ladda ner: tv0313_test_road_streetka.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!