Saab 9-3 1,8i Sportsedan
Vettig vardagsvara
Om du inte gillar att ligga och bränna på Autobahn eller bränna pengar på bilar i största allmänhet är detta den bästa av Saabar. Bra ekonomi utan drastiskt försämrade prestanda. Lite surr kan du få stå ut med.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
85 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
10,3 sekunder
Toppfart:
205 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
40 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,85 l/mil
Sparprogram i upplevelseindustrin
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 80,5/88,2 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 167 Nm vid 3800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 33,0 km/h.
Styrning
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Panikbromsförstärkare. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla undre och enkla övre tvärlänkar samt enkla längsgående länkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 464, bredd 176, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1465, maxlast 445. Taklast 100. Släpvikt 1400. Tanken rymmer 62 liter.
Ladda ner: tv0405_test_saab_93_18i.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.