Mitsubishi Pajero V6 GDI

Splasch!

Test av Mitsubishi Pajero V6 GDI.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mitsubishi Pajero V6 GDI

Större, bättre, dyrare.

Nya Pajero är betydligt bekvämare och går mer behagligt på vägen jämfört med företrädaren. Allting har egentligen blivit bättre, utom priset som brakat iväg. Diesel på 175 hk finns som alternativ.

 

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Betydligt rymligare än föregångaren. Sjusitsig. Hygglig kvalitetskänsla. Skarp knävinkel för alla bakom förarstolen.

Köregenskaper

Nästan personbilslik på fin väg. Bra styrning, inget vinglande. Blir otäck vid undanmanöver. Behöver ESP. Långsam styrning.

Motor/kraftöverföring

Tyst och stark. Skönväxlande automat. Törstigare än vi anade.

Utrustning

Välutrustad med bland annat klimatanläggning. Saknar antisladdsystem.

Ekonomi

Hygglig försäkrings och servicekostnad. Beräknat hyggligt andrahandsvärde. Ungefär dubbelt så hög milkostnad som för en vanlig kombi i Saab 9-5 eller Volvo V70-klass.

Miljö

Miljöindex 166. V6 GDI är inte riktigt lika smutsig som 1,8 GDI som fick miljöindex 169 när vi mätte den för två år sedan. V6:an har lägre effektuttag per liter cylindervolym och lägre kompression vilket ger bättre avgasvärden. Men bränsleförbrukningen är ruskig.

Säkerhet

Nya Pajero påstås vara mildare mot det fordon som har otur att krocka med besten. Pajero är ännu inte testad av Euro-Ncap. Varför inga fästen för barnstolar?

Splasch!

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 480, bredd 188, höjd 186, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 2165, maxlast 520. Testvikt 2208. Släpvikt 3300. Tankrymd 90 liter.

MOTOR

6-cyl längsmonterad V-motor med dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4:1. Borrning/slag 93/85,5 mm, volym 3497 cm3. Max effekt 202 hk (149 kW) vid 5000 r/min, max vridmoment 318 Nm vid 4000 r/min. 

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bak- eller fyrhjulsdrift, 5-växlad automat- låda och fördelningslåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 36,1 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 m. Rattvarv 4,1.

HJUL

Fälgbredd fram 7 tum, däck 265/70 16. 

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Ladda ner: tv0014_test_pajero.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!