BMW 525i Touring
Sportbilen som kombi
Mer plats för folk och bagage än tidigare och köregenskaperna är vassare än i konkurrenterna. Interiören är en smula steril, lastytan är inte plan, iDrive en styggelse som alltid och färden är oväntat stötig om bilen rullar på allt annat än standardhjul.
Sportbilen som kombi
Basfakta
Motor
Längsmonterad 6-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/84 mm, volym 2494 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 44,5 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.
Bromsar
Låsningsfria, ventilerade skivor fram och bak.
Fjädring och hjulställ
Individuell hjulupphängning och separata bärramar. Fram skruvfjädring, fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak luftfjädring, automatisk nivåreglering, undre triangellänk, övre och undre tvärlänkar samt separata stötdämpare.
Hjul
Fälgbredd 7 tum lättmetall. Däck 225/55 WR16 standard.
Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 289, längd 484, bredd 185, höjd 149, spårvidd fram/bak 156/158. Tjänstevikt 1680, maxlast 520, släpvikt 1800 (man.), 2000 (aut.). Tankrymd 70 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 232 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 36,9 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,99 l/mil. Under testperioden höll sig bilen väl till angivelsen för blandad körning.
Ladda ner: tv0413_test_bmw_5_tour.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.