Audi A4 2.0 T FSI quattro
Nygammal
Nya Audi A4 chockar föga. I mångt och mycket är den exakt samma bil som föregångaren och precis så känns det. Vi trivs bra bakom ratten, men riktigt sportig är A4 bara i motor och låda - chassit skulle behöva ställas in bättre.
Basfakta
Motor
Längsmonterad 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800-5000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad tiptronic automat. Hastighet på 6:an, 1000 r/min manuell låda: 46,0 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med övre och undre triangellänkar. Bak individuell upphängning med undre triangellänkar.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.
Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16. Testbilen hade 8 tum breda fälgar med 235/45 R17 Continental Conti Sport Contact 2.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 459, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1680, maxlast 360. Taklast 75. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 70 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 6,90 sekunder
Toppfart: 238 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 38,1 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,88 l/mil
Volvo V50 T5 AWD
Den svenska Audin
Volvo vill konkurrera med BMW och Audi om de eftertraktade premiumköparna - och lyckas bra. V50 T5 AWD är en sportigt trevlig vagn med en uttalad nordisk prägel. Fin motor, bra väghållning men sämre utrymmen.
Basfakta
Motor
Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2 mm, volym 2521 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1500-4800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 44,4 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilinkaxel med två tvärställda länkarmar och en längsgående per sida.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.
Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16. Testbilen hade 7 tum breda fälgar med 205/50 R17 Continental Conti Sport Contact 2.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 454, bredd 177, höjd 151, spårvidd fram/ bak 154/153. Tjänstevikt 1 680, maxlast 360. Taklast 75. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 58 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 7,87 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: ej mätt
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,02 l/mil
Ladda ner: tv0425_test_a4_v50.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.