Sportiga typer

Test av Audi A4 2,0 T och Volvo V50 T5

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Audi A4 2.0 T FSI quattro

Nygammal

Nya Audi A4 chockar föga. I mångt och mycket är den exakt samma bil som föregångaren och precis så känns det. Vi trivs bra bakom ratten, men riktigt sportig är A4 bara i motor och låda - chassit skulle behöva ställas in bättre.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800-5000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad tiptronic automat. Hastighet på 6:an, 1000 r/min manuell låda: 46,0 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med övre och undre triangellänkar. Bak individuell upphängning med undre triangellänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul

Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16. Testbilen hade 8 tum breda fälgar med 235/45 R17 Continental Conti Sport Contact 2.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 459, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1680, maxlast 360. Taklast 75. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 6,90 sekunder

Toppfart: 238 km/h

Bromssträcka från 100 km/h: 38,1 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,88 l/mil

 

Volvo V50 T5 AWD

Den svenska Audin

Volvo vill konkurrera med BMW och Audi om de eftertraktade premiumköparna - och lyckas bra. V50 T5 AWD är en sportigt trevlig vagn med en uttalad nordisk prägel. Fin motor, bra väghållning men sämre utrymmen.

Basfakta

Motor

Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2 mm, volym 2521 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1500-4800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 44,4 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilinkaxel med två tvärställda länkarmar och en längsgående per sida.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16. Testbilen hade 7 tum breda fälgar med 205/50 R17 Continental Conti Sport Contact 2.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 454, bredd 177, höjd 151, spårvidd fram/ bak 154/153. Tjänstevikt 1 680, maxlast 360. Taklast 75. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 58 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 7,87 sekunder

Toppfart: 225 km/h

Bromssträcka från 100 km/h: ej mätt

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,02 l/mil

Ladda ner: tv0425_test_a4_v50.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!