BMW 530i (2003)

Storskiftet

Test av BMW 530i (årsmodellerna 2002 och 2003).

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW 530i (2003)

Vinnare på poäng

Nya Femman är i de flesta avseenden en värdig efterträdare till "världens bästa bil". Men den omfattande satsningen på nya tekniska prylar känns näst intill desperat och frågan är om kunderna köper bilens kontroversiella former?

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor med

2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/89,6 mm, volym 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad låda, automat eller manuell, hastighet på 6:an (man) vid 1000 r/min: 35,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv (med aktiv styrning och variabel utväxling 1,7-5 varv), vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben McPherson) och undre triangellänkar, bak dubbla övre och undre tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7,5 tum lättmetall, däck 245/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg): 

Axelavstånd 289, längd 484, bredd 185, höjd 147, spårvidd fram/bak 156/158. Tjänstevikt 1580, maxlast 490. Släpvikt 2000. Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 110 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1(medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 8,07 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 37,0 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,16 l/mil

 

BMW 530i (2002)

Gammal är nästan äldst

Få bilar, kanske ingen, har burit sina år med samma heder som den nu avgående 5-serien. Snygg som få, välbyggd, trevlig att köra. Fortfarande är detta en förarens bil och fortfarande är det en av de bästa bilarna i klassen.

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor med

2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/89,6 mm, volym 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5_900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad låda, automat eller manuell, hastighet på 5:an (man) vid 1000 r/min: 35,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,3 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med fyra länkarmar per hjul.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck

225/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 283, längd 478, bredd 180, höjd 144, spårvidd fram/bak 152/153. Tjänstevikt 1640, maxlast 460. Släpvikt 2000. Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 99 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: <1(medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 7,99 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 39,3 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,09 l/mil

Ladda ner: tv0314_test_bmw_5.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!