Sveriges bästa svensk – del 2

Sveriges bästa svensk – del 2

Test av Saab 9-3 SC, 9-3 SS, 9-5 Sedan och Volvo S80 och V70

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Saab 9-3 SC 1,9 TiD

Bättre än väntat

Den fina dieselmotorn gör Saab 9-3 TiD riktigt trevlig, men modellen saknar den bredd och de utrymmen som Volvo V70 har. Andra plats i det här sällskapet är dock mycket bra.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,5. Borrning/ slag 90,4/82 mm, volym 1 910 cm  3  . Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 - 2 750 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 100 r/min

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak multilänk med fyra länkar och bakåtriktad bärarm.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R 15 (Testbil 215/55 R16)

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

0,73 l/mil

Accelration 0-100 km/h

10,1 s

Bromssträcka 100-0 km/h

37,6 m

Saab 9-3 SS Aero 2,8T

Mulligt mys

Testets tredje 9-3 slutade på just tredje plats och blev också den största överraskningen. V6-motorn på 2,8 liter och 250 hästkrafter gav fin prestanda utan att göra bilen för stirrig.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 6-cyl V-motor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5. Borrning/slag 89/74,8 mm, volym 2 792 cm  3  . Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 1 850 r/min

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak multilänk med fyra länkar och bakåtriktad bärarm.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,8 m.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 7,0 tum, däck 225/45 R17

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

0,97 l/mil

Accelration 0-100 km/h

7,4s

Bromssträcka 0-100 km/h

37,5 m

Saab 9-5 Sedan 2,0t BioPower

Föll på spriten

Modellens verkliga fördel blev dess nackdel, när det inte går att tanka etanol försvinnermycket av tjusningen med BioPower. I övrigt en tio år gammal bil som känns just – gammal.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 8,8. Borrning/ slag 90/78 mm, volym 1 985 cm  3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 500 r/min 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangelstag, bak multilänkupphägning med fyra länkarmar.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 11,3 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 R15 (Testbil 225/45 R17)

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

1,13 l/mil

Accelration 0-100 km/h

9,2 s

Bromssträcka 100-0 km/h

36,5 m

 

Volvo V70 D5 AWD

Väntad vinnare

Volvo V70 höll för favorittrycket,men bästa V70 var inte med i testet. D5 med framhjulsdrift är egentligen ett smartare och snålare val, såvida man inte måste ha fyrhjulsdriften.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 5-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,3. Borrning/slag 81/93,15 mm, volym 2 400 cm  3  . Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 750 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 050 r/min.

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med triangellänkar och undre triangellänkar, bak fjäderben, multilänkaxel med längslänkar och triangellänkar.

Styrning

 Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vänd cirkel 11,9 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (v entilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16 (Testbil 235/45 R17)

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

0,88 l/mil

Accelration 0-100 km/h

9,1 s

Bromssträcka 100-0 km/h

36,2 m

Fel motor. Rätt bil?

Volvos nya lyxbil i sitt värsta utförande är en trevlig bil, visst. Konstigt vore annars med V8 och allt det där, men den räcker inte hela vägen. Kritiken rör främst stolarna och riktningsstabiliteten.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 8-cyl V-motor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning/slag 94/79,5 mm, volym 4 414 cm  3. Max effekt 315 hk (232 kW) vid 5 950 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 3 950 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 170 r/min.

Fjädring och hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak individuell upphängning, multilänk med tre tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vänd cirkel 12,2 m.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

1,13 l/mil

Accelration 0-100 km/h

6,6 s

Bromssträcka 100-0 km/h37

37,7 m

Ladda ner: tv0616_sverigeresa_2.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!