Takslughet

Test av Peugeot 206 CC 2,0.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot 206 CC 2,0

Behövs verkligen effekt?

Det är inget fel på 206 CC 2,0 men 1,6 räcker gott och väl. Är det GTI-effekten du är ute efter finns ju 206 GTI för 136900 kronor. Med tätt tak.

 

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Fram sitter två personer hyfsat, även om stolarna är svåra att ställa in. 

- Baksätet är en gimmick. Skramlig på dålig väg.

Köregenskaper

+ Suverän styrning och lagom spänst i fjädringen.

- På dåliga vägar märks det att taket inte är fast.

Motor/kraftöverföring

+ 137 hk är förmodligen fler i verkligheten. Bra ork.

- Växellådan skorrar vid snabba växlingar.

Utrustning

+ Bra utrustning med tanke på det låga priset.

- Inga mugghållare fram - i en typisk sommarbil!

Ekonomi

+ Bra garantier och vagnskadeförsäkring.

- Du bör nog ändå ha en bil till för att klara dig.

Säkerhet

Tre stjärnor - Cabrioletbilar är aldrig bra att slå runt med! Men plåttak ger bättre skydd än tyg. Vanliga 206 får fyra stjärnor i NCAP-test. Vi ger 206 CC tre stjärnor.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

73 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

3 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration: 0-100 km/h:

8,4 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

40,5 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,86 l/mil

Takslughet

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 137 hk (101 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift.

5-växlad manuell. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 33,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 9,9 m.

Bromsar

Skivor, ventilerade fram. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, EBD.

Fjädring och hjulställ

Fram skruvfjädring (McPehrson) med undre triangelstag. Bak torsionsfjädring med halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/45 R16. 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 383, bredd 167, höjd 137, spårvidd fram/bak 144/143. Testvikt 1317, maxlast 330. Släpvikt 1100. Tanken rymmer 50 liter.

Ladda ner: tv0112_test_peugeot206cc.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!