Foto: Teknikens Värld / Shutterstock

Test av laddtid och laddeffekt hos olika elbilar

I vårt senaste test av elbilar i vinterkyla och minusgrader passar vi på att lite närmare granska hur lång tid det tar att ladda respektive bils batteri och hur laddeffekten står sig under en laddcykel.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Stämmer det att batteriet i exempelvis Audi e-tron kan nå 80 procent av sin fulla kapacitet efter bara knappt 30 minuters laddning, och lyckas Volkswagen ID.3 upprätthålla en laddeffekt på 100 kW under större delen av laddfasen? Hur är det med Polestar 2 och dess maxkapacitet om 150 kW, är det en ouppnåelig siffra eller inte? Och Porsche Taycan, är den så oerhört snabbladdad som den påstås vara?

Dessa frågor, plus ytterligare några, får du svar på i detta test där vi testar fyra olika elbilars förmåga att ta emot laddning på en station med 350-kilowatts snabbladdare när temperaturen ligger runt nollan.

1 av 2: Effekt och tid läses av vid jämna mellanrum och sammanställs i graferna nedan. Det blir tydligt att laddningen inte bara beror på tillverkarnas angivna laddeffekter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Både Audi och Porsche klarar att ladda förbi 80 procent med skaplig effekt. Det klarar inte Polestar eller Volkswagen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

På väg till Åre stannar vi och snabbladdar på Ionity i Sundsvall. Varje laddstolpe kan ge en laddeffekt på 350 kilowatt oberoende av hur många bilar som laddar på stationen samtidigt vilket gör att bilen sätter begränsningen. På grund av teknikproblem kunde ingen laddkurva göras för Audi e-tron i Sundsvall, i stället gjordes den på stationen i Ytterå där den totala tiden för laddningen nästintill var identisk.
De redovisade ladduppgifterna reflekterar endast laddningen i Sundsvall, vid senare laddning på stationen i Ytterå är laddeffekten betydligt lägre. Trots liknande förutsättningar med en yttertemperatur kring noll grader.

Audi e-tron

Foto: Teknikens Värld

Kommentar
Audi må vara törstig på el, men den utklassar konkurrenterna när det kommer till att fylla batteriet. Med e-tron kan man utan problem ladda till 100 procent utan att laddeffekten avtar kraftigt. 10-90 procent på 32 minuter är riktigt bra.

Polestar 2

Foto: Teknikens Värld

Kommentar
Med samma angivna maximala laddeffekt som Audi på 150 kilowatt samt en relativt låg batterikapacitet var Polestar förhandsfavoriten, men när vi laddar kommer vi aldrig i närheten av den angivna effekten. Därtill tar det mer tid här innan effekten är hög, och effekten avtar även tidigare ju mer laddat batteriet blir.

Porsche Taycan

Foto: Teknikens Värld

Kommentar
Taycan sägs kunna laddas med 270 kilowatt men enligt Porsche kräver det ett mer urladdat batteri från start, vilket gör den siffran ganska betydelselös. Att batteri­kapaciteten inte var lägre från start beror på Taycans bättre räckvidd än konkurrenterna.

Volkswagen ID.3

Foto: Teknikens Värld

Kommentar
ID.3 går snabbt upp till sin maximala laddeffekt på 100 kilowatt, men redan vid 40 procent börjar effekten avta. Vid 70 procent är laddeffekten endast 49 kilowatt vilket gör att man då laddar lika fort hos någon av de billigare snabbladdarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!