Foto: Patrik Lindgren

Audi A6 55 TFSI e mot BMW 530e och Volvo V90 T8 Twin Engine

Proppen har gått, antalet elektrifierade bilar i Sverige ökar stadigt. För första gången slänger sig Audi in i tjänstebilsklassen med nya A6 med laddhybridsteknik hämtad från andra Audi-modeller. ”Elektrikern” från Ingolstadt möter tufft motstånd från likasinnade vagnar med rötterna i bayerska München som västgötska Göteborg – BMW 530e iPerformance och Volvo V90 T8 Twin Engine utmanar med en rejäl tjänstebilsrunda. Bara en kan vinna. Sveriges populäraste biltest Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test: • Audi A6 55 TFSI e quattro S tronic • BMW 530e xDrive iPerformance • Volvo V90 T8 AWD Twin Engine Detta test och allt annat exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du utan kostnad full tillgång till om du scrollar ned en bit på denna sida.

Incitament som lägre skatt är viktigt för att öka andelen elektrifierade bilar i den svenska fordonsparken. Huvuddelen av nybilsförsäljningen går till tjänstebilssektorn och därför är det av nöden tvunget att just sådana modeller erbjuds i grönare utföranden. Volvos Twin Engine-koncept har tryckt upp försäljningssiffrorna men isbrytaren alla talar om är givetvis populära Volkswagen Passat GTE. Men alla tjänstebilsförare nöjer sig inte med det alldagliga VW-varumärket i nosen, både BMW 5-serie och Mercedes E-klass finns sedan några år i laddhybridsutförande. Den i tjänstebilsklassen våta drömmen Audi A6 finns nu med den sedan tidigare kända drivlinan ”55 TFSI e quattro”, som bland annat känns igen från Q5-modellen.

Alla tre testbilarna förlitar sig på liknande teknik, fyrcylindrig tvåliters bensinturbomotor som toppas av elmotor. Hos BMW är det fossildrivlinan 20i som kopplas till eDrive-tekniken, som därmed betitlas 30e. Den vita testbilen är av innestående modellår, efter sommaren kommer en reviderad – fejslyft – version som begåvas med delvis ny design och teknik. Hemma i Tyskland är sedanversioner populära i den större klassen, därför etableras kombin 530e iPerformance Touring först i och med sensommarens omgörning, ungefär samtidigt rullar även den förväntade svenskfavoriten A6 Avant 55 TFSI e quattro ut i Sverige.

Foto: Patrik Lindgren

Även Volvo S90 och V90 kommer med ett smärre ansiktslyft inför modellår 2021 men på grund av rådande fördröjningar till följd av coronaviruset är senaste versionen något försenad. Produktion är vid denna tidnings trycktillfälle redan påbörjad vid Torslandaverken men till vårt test får vi nöja oss med V90 T8 Twin Engine vilket innebär turbo och kompressormatad tvåliters bensindrivlina på 303 hästkrafter (kallas T6 utan laddhybridsteknik) kopplad till bakaxelns elmotor på 87 hk. En viktig nyhet till 2021 är den svagare drivlinan T6 Recharge (som blir det nya namnet på Volvos laddhybrider) med sammanlagd systemeffekt 340 hästkrafter och närmare 100 000 kronor lägre på-gatan-pris än den aktuella testbilen.

Längst fram ståtar så Audi A6 55 TFSI e quattro där enheten 55 står för drivlinans effektstyrka vilket innebär hela 367 hästkrafter. Elmotorn är på maffiga 143 hk och batteriet är även det störst med 14,1 kWh. Enkel matematik gör att Audi därför får den längsta räckvidden vid enbart eldrift. Frågan är om störst grad av elektrifiering gör att Audi kan plocka hem förstaplatsen? Vi tar ut tre av marknadens bästa tjänstebilsslädar på en rejäl testrunda för att provsmaka vilken som ger mest godis för slantarna.

Farthungrig som få andra laddhybrider. A6 55 TFSI e sprintar 0-100 km/h på 5,8 sekunder. Foto: Patrik Lindgren

Audi A6 55 TFSI e quattro

Fyrhjulsdrift är givetvis a och o när det kommer till en högpresterande nisch-bil som Audi A6 med laddhybridsteknik. Därför har den sjuväxlade S-tronic dubbelkopplingslådan en stor elmotor påbultade vid utgående axel. Effekten är på hela 143 hästkrafter och jobbar alltså semi-seriekopplad tillsammans med bensinmotorn. Vid vanlig vardagskörning förblir den tvåliters TFSI-maskinen på 252 hk längst fram ostartad. Så länge du inte gasar fullt eller pressar batterikrafterna till sitt yttersta tuffar det 14,1 kWh stora batteriet, placerat under bagagerumsgolvet, på med att skjuta fram elektroner till elmotorn. Särskilt så här i lagom svensktempererade sommartider mår nämligen litiumjonsbatterierna som allra bäst. Runt 25 grader i utomhustemperatur är snudd på optimal arbetstemp. När vi elräckviddstestar nya A6 TFSI e når vi till den angivna WLTP-siffran på 54 kilometer, vilket är tillräckligt för de allra flesta köruppdrag i vardagen. Tyvärr är Audis drivlina lite ”endimensionell” eftersom det inte går att laborera med laddning under färd som BMW och Volvo. Visst, lång el-räckvidd är bättre i de flesta fall men exempelvis vid långfärd dräneras batterikrafterna efter ett tag vilket innebär att du tvingas till att välja att spara, via knapptryck, på förhand i stället för att ladda under gång. Allt fler städer runt om i Europa inför stränga miljözoner för enbart eldrivna fordon, att då kunna ladda på motorvägen in till en gästande kontinental citykärna låter sig inte göras. Man kan ju för all del ta en bensträckare och snabbladda vid stationär elmackspump, men det som saknas A6 TFSI e är just valfriheten.

A6 55 TFSI e quattro är ordentligt utrustad från start. Mycket gott om utrymme fram och bak. Foto: Patrik Lindgren

Testlaget anlöper testflygfältet Björkvik Ring och Ruben Börjesson går igång med att accelerationstesta och bromsa med de tre bilarna. Rubens egen hovrallymekaniker Nisse är på plats och ombesörjer att våra vattendunkar surras fast på korrekt vis. Så här i socialt avståndstagande tidevarv ersätts nämligen den vanliga levande lasten i form av människor med fyllda vattendunkar, allt för att hålla smittspridningen på lägsta möjliga nivå. ”Det känns lite stummare jämfört med levande massa”, förklarar Ruben som har tentakler i fingrarna.

Från utsidan ser vi att Audi A6 TFSI e är snabb, både i acceleration och bromsning. 0-100 km/h avverkas på 5,8 sekunder, lika snabbt som Volvo V90 T8 Twin Engine. Bromssträckan 100-0 km/h blir 37 meter, vilket är lika kort som BMW 530e xDrive.

1 av 3: Totalt tre digitala displayer på förarplats. Fortfarade styrs en del via knapptryck. Foto: Patrik Lindgren
2 av 3: Smuggelfack eller mobilg(l)ömma. Djupt fack vid sidan om ratten är smart, det gäller bara att komma ihåg. Foto: Patrik Lindgren
3 av 3: Trådlös laddning av luren i mittkonsolen. Foto: Patrik Lindgren

På senare tid har Teknikens Värld uppmärksammat att VAG-koncernens båda laddhybridskusiner VW Passat GTE och Skoda Superb iV misslyckats i vårt älgtest. Eventuell oro för Audi A6 med laddhybridsteknik lägger sig dock snabbt över de sörmländska fälten. Ruben rattar Audin med ett brett leende på läpparna och inte förrän över 78 km/h kasar sig bilen ut ur konbanan i riktning mot asfaltskanten. Resultatet är mycket bra och VW-chassitekniker beordras härmed av testlaget till Audis högteknologiska testanläggning i Neuburg vid Donau för efterutbildning och bättring på sina interna produkter.

Just snällheten, effektiviteten och fulländningen hos laddhybrid-A6 fortsätter utanför testflygfältets grindar. Ut på E4, riktning söderut och direktrapporterna över walkie-talkies är samstämmiga. ”Går bra på vägen”, “ett väldigt väl avvägt chassi som ger bra feedback till föraren”, “körglad bil”. Inte ett enda ont ord hörs från komradioapparaterna. Det mesta gnället handlar om att nya Audin tunnar ut plånbokslädret alltför mycket. Men även detta verkar testlaget acceptera efter en stund.

Testbilen 530e iPerformance är av utgående modell, faceliften kommer till sensommaren. Foto: Patrik Lindgren

BMW 530e xDrive iPerformance

Det är knappt åtta mil mellan Audis hemort Ingolstadt i norr ner till BMW-högkvarteret i München. På en tom Autobahn A9 i raskt tempo innebär det inte ens en halvtimme i körtid. Ändå skiljer det milsvida i uppförande och konstruktion mellan Audi och BMW, de eviga bayerska motståndarna. Där Audi vilat på lagrarna när det gäller grad av elektrifiering har BMW i stället övat med GT-sportvagnen i8, den chica funkis-elbilen i3 och diverse andra iPerformance-derivat. Audi verkar mer ha inväntat övriga teknikutvecklare inom VW-koncernen innan man etablerade sig på bred front. Gott så, kan man tycka.

Laddlucka på vänster framskärm är närmast standard i klassen. Audi A6 kör dock på höger bakskärm. Foto: Patrik Lindgren

530e xDrive har testlaget kört förr, senast i Teknikens Värld nummer 26/2019 där den gick en match mot lillebror 330e, Mercedes E 300 e och Volvo V60 T8 Twin Engine. Den gången kom de båda bayrarna på delad andraplats bakom V60. Nu är motståndet än jämnare, Audi A6 är några år nyare som konstruktion medan 5-serie är årsbarn med S/V90. 30e-hybriddrivlinan gör 5-serie till en helgjuten produkt, perfekt anpassad för ett lugnt liv utan hets. Alltså inte alls i linje med varumärkets uttalade vilja att köras aktivt i största mån.

Batteripaketen är placerade under baksätet vilket gör under för viktbalansen – över gupp, potthål och broskarvar rullar 530e xDrive mjukt och odramatiskt. Bygger man om bilen med iDrive-vredet i bilens menyer, genom styrmotstånd, drivlinans effektutsöndring och chassirörelser kan man få den något mer alert men BMW 5-serie har hela tiden en tillbakalutad approach. Något som vissa delar av testlaget direkt ogillar med tanke på BMW:s mångåriga devis om aktiv körning. ”Den känns som en polstrad huvudbonad” uttalande en testlagsmedlem om bilen. Samtidigt går det inte att sticka under stol med att 5-serien är en milslukare, sitt in i fåtöljerna och åk med. Snudd på förstaklass.

Framstolarna hos testbilen är av typen ”vi vill aldrig kliva ur”. Mycket god åkkomfort, ombonad kupé. Foto: Patrik Lindgren

Siktar vackra Vreta kloster där rikskända statsepidemiologen Anders Tegnell bor i sitt gamla föräldrahem, en före detta tjänstebostad inom anrika Hushållningssällskapet. Att sitta i en klassiskt och traditionellt utformad fyrdörrars sedan passar som hand i handske även om de kurviga vägstråken passar öppna lätta roadsters allra bäst.

På spikraka vackra allérakor hängs BMW:n gärna av, bilen saknar samma explosiva effektutsöndring som genomsyrar Audi och Volvo. Elmotorn sitter precis som hos Audi A6 bultad på automatväxellådans utgående axel. Drivlinan löper i princip sömlöst men så skiljer det också 115 hästkrafter mellan 530e xDrive och den starka A6 55 TFSI e quattro. Mindre batterikrafter gör elräckvidden i sammanhanget kolossala två mil kortare för BMW jämfört med Audi. När testlaget bestämmer sig för att enbart köra korta sträckor, ladda på med ny batteri-el så fort tillfälle ges (gärna gratis) röjs direkt fördelen med Ingolstadts 55 TFSI e-drivlina. Kör du Audin snålt lär du inte behöva besöka bensinstationer alltför ofta, så effektiv är den nya laddhybridstekniken.

1 av 3: Tre år gammal upplevs 5-serie fortfarande fräsch även om fejslyft är på gång. Foto: Patrik Lindgren
2 av 3: Elektrisk växelspak med bra feedback. Foto: Patrik Lindgren
3 av 3: iDrive-snurrpucken är enkel att använda vid körning. Foto: Patrik Lindgren

Den lägre effekten gör dock gott för BMW 530e när vi spanar i prislistan. Även med den kommande faceliftade modellen i jämförelse skiljer närmare 100 000 kronor till sydbayrarens fördel. För den prestandaorienterade kan vi upplysa om att även en motorstarkare 545e xDrive kommer till modellår 2021. Den designorienterade anmärker att 5-serie får nya identitetslysen (”mer som ny Skoda, mindre av typen Corona-ringar”) framtill samt omgjorda baklampor. Givetvis får även interiören en avhyvling. Mest av allt märks kommande modellårsändringar med trenden som starkt liknar radhusområdens maktbalans – utegrillarnas storlek växer för varje sommar som går. I fallet BMW 5-serie blir frontgrillen ändå inte fullt ut som hos nya 4-serie. Tack och lov.

Testbilen är av modellår 2020, version 2021 är något försenad på grund av rådande coronakris. Foto: Patrik Lindgren

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine

Grundkonstruktionen hos Volvos 90-serie är redan över ett decennium gammal, i samband med Geelys uppköp våren 2010 tog de flesta utvecklingsprojekt på Hisingen ordentlig fart. Tidigt var det klart att elektrifiering och laddhybrid skulle finnas med hos de kommande modellerna. Hösten 2012 började dåvarande D5-dieselbaserade laddhybriden V60 Plug-in Hybrid att tillverkas i Torslanda men redan 2011 visades första konceptbilen upp, så jämfört med Audi och BMW har Volvo tekniskt försprång.

Som alltid med laddhybrider gäller det att mata batteriet med ström. Volvo erbjuder självladdning. Foto: Patrik Lindgren

SPA-plattformen är lyckad för Volvo, men den lyckades man kliva ur teknikdelningen med bland annat Ford. Särskilt chassistrukturen, framvagnens uppbyggnad och ett smalt fönster av tvålitersgrundade drivlinor gjorde att de större bilarna ur 60- och 90-serierna tog sjumilakliv jämfört med sina föregångare. Fortfarande är V90 vilsam på vägen, samtidigt tillräckligt alert för den som gillar aktiv bilkörning. T8 Twin Engine spär på aktiviteten när alla systemkrafter samarbetar. Tänker man mer på sin personliga närmiljö och skippar global växthuseffekt för en stund så knappar man in konstant laddläge ”Charge” i Sensus-menyn och rullar in sport-läget på Driving Mode. På så sätt har du hela tiden maximal kraft till hands eftersom batteriet stöttas med extra energi utan att utarmas. Kör man med läge ”B” i växellådan regeneras de mesta bromskrafterna tillbaka till batteriet i stället för att slösas bort i värmeutveckling via bromspaketet. Nu är V90 T8 Twin Engine redo för köras alldeles tillräckligt fort med, uppsidan är agilt prestandauppträdande för de flesta körsituationer. Nedsidan är glupsk aptit på bensin. Med tjänstevikt på 2,2 ton tvingas man gödsla Drive-E-motorn kraftigt och strax ställer vi om drivlinan till förinställt Hybrid-läge eller ännu hellre personifierar den för mesta effektivitet. Just valfriheten att som förare kunna samverka med den totala systemdrivlinan är en av Twin Engines starkaste fördelar.

Inscription är lägsta utrustingsnivå för T8 Twin Engine och erbjuder avskalad lyxkänsla interiört. Foto: Patrik Lindgren

Över 130 km/h orkar inte elmotorn, monterad separat på bakaxeln, på egen hand driva V90 och efter 150 km/h lämnar den helt över till bensinmotorn för framdriften. Toppfarten är hela 250 km/h eftersom den vita testbilen är av utgången årsmodell. Från och med modellår 2021 begränsas ju toppfarten hos alla nya Volvo till 180 km/h. I ett ögonblick känns det som att andrahandsvärdet, men kanske ännu mer attraktionsvärdet, hos 2020-modellerna av T8 Twin Engine kommer att förbli högt ett längre tag – ”Sista årsmodellen med 250 km/h i toppfart”.

1 av 3: Upplägget på förarplatsen är drygt sex år gammal och börjar kännas ålderstigen. Foto: Patrik Lindgren
2 av 3: Funkis i stort som smått. Bra lastöglor, utfällbar krok (dragvikt 2,1 ton)... Foto: Patrik Lindgren
3 av 3: ... och smart fack/vägg i golvet. Foto: Patrik Lindgren

Alla tre testbilarna har skärmar som instrumentkluster, som mer eller mindre går att stuva om efter humörsvängningar. Känslosträngarna brukar spela fritt mellan komfort, sport och någon typ av grönt Eco-läge. Samtliga gränssnitt är tydliga men BMW är mest rock ’n roll och Volvo det mest städade. Något som är gemensamt är att dessa TFT-skärmar blir snudd på oläsbara i sommarkvällens släpande medljus. Med solen snett in från vänsterkanten speglas alla instrumentupplysning åt fanders, det enda som syns är den matta displayytan. Kanske inte alltid utveckling går framåt.

Vi lämnar godis-Ljungsbro bakom oss, styr ut över östgötaslätterna som om vore det hav av odlande skafferiförråd. Rapsen lyser gul och andra grödor väntar på att få skördas. Att följa delar av Göta kanal-sträckningen förbi slussar och smala broöverfarter tipsar vi härmed er som glömt bort detta vackra kulturlandskap, perfekt för bilhemesterresa.

Sammanfattning

Uttrycket ”jämt skägg” är bannlyst av testlaget, att vara blasé och tycka att alla testbilar är bra gäller inte för oss. Men denna gång är det oerhört lika när vi till slut stöter och blöter åsikter, betygspoäng samt värderingar. Låt gå för att Volvo V90 som konstruktion är äldst, men tekniskt löser den problematiken med räckvidd och funktionalitet på tillfredsställande vis. Vi gillar främst de välstämda chassirörelserna och den potentiella kraften hos drivlinan, tillsammans med dragmöjligheterna (dragvikt 2,1 ton) samt att V90 kommer med mild facelift samt instegsvarianten Recharge T6 till modellår 2021. Den verkar bli klockren utmanare till A6 Avant 55 TFSI e. Tills dess får Volvon nöja sig med att titta på.

BMW attackerar också nykomlingen från Ingolstadt med en strax nymejslad 5-serie men i nuläget får duktiga 530e xDrive se sig besegrad i det bayerska internmästerskapet. Drivlinan kommer lite till korta i både räckvidd och potens ställd med bästa Audi A6. Visst, 30e-konfigurationen håller för vardagsgöromål och håller priset nere men till modellår 2021 kommer även en starkare 545e som vi förmodar rättar upp leden i Bayern om vem som är störst, bäst och grönast. Räknat enbart till kostnader är dock BMW 530e svårslagen.

Foto: Patrik Lindgren

Som testvinnare utses A6 laddhybrid, sitt höga pris till trots. Vi förstår att Audi lät vänta på sig med att lansera sitt e-tron-tänk till de större livsavgörande kassakossorna. Det var viktigt att slutprodukterna blev mer än bra och med facit på hand så är A6 55 TFSI e precis så tydlig i sin perfektion som vi förutspått. Detaljskärpan i stort som smått, vettig räckvidd på el och helhetslösning som kommer att komma till sin absoluta rätt i Avant-kombikostym går inte att bortse ifrån. Matchen lär gå i retur så snart de nya varianterna av 5-serie och V90 rullat ut. Då kan det redan jämna skägget ha ansats ytterligare. Den som lever får se.

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment, alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt som har med den ekonomiska biten att göra, plus vår betygsättning för respektive bil.

Ladda ner: 2015-laddhybrid-audi-a6-55-tfsi-e-quattro-bmw-530e-xdrive-volvo-v.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!