BMW 520i
Stark debutant
Av alla finesser på 5-serien är de flesta dyr tillvalsutrustning. Men även "halvnaken" är 520i attraktiv. Ovanligt tyst i kupén och med väghållning som överglänser konkurrenterna. Synd att motorn är så klen.
Basfakta
Motor
Längsmonterad rak 6-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 80/72 mm, volym 2171 cm3. Max
effekt 170 hk (125 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 3500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automatisk låda.
Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 41,6 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar,
bak multilänk-axel.
Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 225/55 R16.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 10,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 36 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,90 l/mil
Mercedes-Benz E240
Omkörd med besked
E-klassen är en av de bästa bilarna på marknaden. Men priset är högt och det finns skönhetsfläckar - motorn är en och styrningen en annan. Det känns som om 5-serien har kört förbi E-klassen med besked.
Basfakta
Motor
Längsmonterad 6-cyl V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 89,9/68,2 mm, volym 2597 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 4500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automatisk låda.
Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 41,1 (aut. 39,2) km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar
Elektrohydrauliska bromsar. Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak multilänkaxel. Som tillval luftfjädring.
Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall. Däck 205/60 R16.
Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 285 längd 482, bredd 182, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/157. Tjänstevikt (enligt registreringsbevis) 1610, maxlast 500. Släpvikt 1900. Tanken rymmer 65 liter (Elegance 80 liter).
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 10,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,09 l/mil
Volvo S80 2,5T
Bättre än säljsiffrorna
S80 har svårt att nå sina säljmål. Det hindrar inte att detta är en mycket bra bil, särskilt med 210 hk-motorn känns ekipaget harmoniskt. Varför nöja sig med rumphuggna S60 när man kan få ett riktigt baksäte?
Basfakta
Motor
Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2 mm, volym 2521 cm3. Max effekt 210 hk (154 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. automatisk låda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 42,6 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak multilänkaxel.
Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall. Däck 215/55 R16.
Mått och vikt (cm/kg):
Axelavstånd 279, längd 482, bredd 182, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/156. Tjänstevikt (enligt registreringsbevis) 1630, maxlast 420. Släpvikt 1800. Tanken rymmer 70 liter. Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,93 l/mil
Ladda ner: tv0319_test_520i_e240_s80.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.