Volvo S80 2,5T, BMW 520i och MB E240

Tjänstebilstrio med trivselvikt

Test av BMW 520i, Mercedes E 240 och Volvo S80 2,5T

BMW 520i

Stark debutant

Av alla finesser på 5-serien är de flesta dyr tillvalsutrustning. Men även "halvnaken" är 520i attraktiv. Ovanligt tyst i kupén och med väghållning som överglänser konkurrenterna. Synd att motorn är så klen.

Basfakta

Motor

Längsmonterad rak 6-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 80/72 mm, volym 2171 cm3. Max 

effekt 170 hk (125 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automatisk låda. 

Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 41,6 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, 

bak multilänk-axel.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 225/55 R16.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,3 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 36 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,90 l/mil

 

Mercedes-Benz E240

Omkörd med besked

E-klassen är en av de bästa bilarna på marknaden. Men priset är högt och det finns skönhetsfläckar - motorn är en och styrningen en annan. Det känns som om 5-serien har kört förbi E-klassen med besked.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 6-cyl V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 89,9/68,2 mm, volym 2597 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automatisk låda. 

Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 41,1 (aut. 39,2) km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Elektrohydrauliska bromsar. Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak multilänkaxel. Som tillval luftfjädring.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall. Däck 205/60 R16.

Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 285 längd 482, bredd 182, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/157. Tjänstevikt (enligt registreringsbevis) 1610, maxlast 500. Släpvikt 1900. Tanken rymmer 65 liter (Elegance 80 liter).

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,4 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 37 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,09 l/mil

Volvo S80 2,5T

Bättre än säljsiffrorna

S80 har svårt att nå sina säljmål. Det hindrar inte att detta är en mycket bra bil, särskilt med 210 hk-motorn känns ekipaget harmoniskt. Varför nöja sig med rumphuggna S60 när man kan få ett riktigt baksäte?

Basfakta

Motor

Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2 mm, volym 2521 cm3. Max effekt 210 hk (154 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. automatisk låda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 42,6 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar, bak multilänkaxel. 

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall. Däck 215/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg): 

Axelavstånd 279, längd 482, bredd 182, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/156. Tjänstevikt (enligt registreringsbevis) 1630, maxlast 420. Släpvikt 1800. Tanken rymmer 70 liter.     Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 37 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,93 l/mil

Ladda ner: tv0319_test_520i_e240_s80.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!