Topptransport

Kombitest. Audi A6 3,0 Avant Quattro, Saab 9-5 Aero Sportkombi och Volvo V70 T5

Audi A6 3,0 Avant Quattro

Stabil snubbe

Få vagnar går så lugnt och avspänt vid långkörningar som Audi A6. Detaljskärpan är otrolig och motor och växellåda kombinerar varandra fint. Men A6 känns tung och är ganska långsam i reaktionerna, vilket visar sig tydligt i älgtestet. Dessutom dyr i förhållande till Saab och Volvo.

Pris: 342500 kr (september 2001)

Säkerhet

Audi A6 fick tre stjärnor hos Euro Ncap 1998. Enligt Folksam har förra modellen klarat sig sämre än 9-5 och V70 i verkliga olyckor.

Basfakta

Motor

Längsmonterad V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 85,5/92,8 mm, volym 2976 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-stegs automatlåda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 36,3 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, bromskraftfördelning samt bromsassistans.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar och övre tvärlänkar, bak dubbla tvärlänkar per sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 7,5 tum lättmetall, däck 235/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 480 bredd 193, höjd 148, spårvidd fram/bak 154/157. Tjänstevikt ca 1825, maxlast ca 410. Släpvikt 1900. Tanken rymmer 70 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Audi sätter standard vad gäller kvalitetsintryck. 

- Smalt bagageutrymme, dåligt att baksätesdynan inte går att fälla undan.

Köregenskaper

+ Utsökta motorvägsegenskaper, ger ett mycket säkert intryck. 

- Smidigheten försvinner när vägen svänger, tungstyrd.

Motor/kraftöverföring

+ Smidig V6 med jämnt effektflöde utan någon anmärkningsvärd topp. Smidigaste växellådan.

- Dum placering av Tiptronic-knapparna i ratten.

Utrustning

+ Många praktiska avlastningsfack.

- Dyr om nivån ska upp till Saab och Volvos klass.

Ekonomi

+ Mer välbyggd bil för pengarna är svår att finna.

- Men A6 3,0 är lite dyr för att verkligen konkurrera.

Testresultat - våra egna mätningar

ACCELERATION: (0-100 km/h): 9,62 sekunder

Volvo V70 T5

Kombinationspoäng

Mycket bra utrymme, god komfort, effektiv kombination mellan motor och låda samt bra ägandekostnader är V70:s fördelar. Saab 9-5 är en lika bra eller bättre bil på många punkter. Men betydligt bättre miljöindex för V70 väger tungt till Volvos fördel.

Pris: 315900 kr (september 2001).

Säkerhet

Förra generationen Volvo S/V 70 har av Folksam utsett till Sveriges säkraste bil. Nya V70 är ännu inte testad av Euro Ncap, men S80 som den delar många delar med fick 4 stjärnor.    Motor

Tvärställd R5, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 8,5:1. Borrning/slag 81/90 mm, volym 2 319 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 2400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 41,4 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och elektronisk bromskraftfördelning. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel och fjäderben.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 215/55 R16.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Bästa stuvutrymmet, ungarna sitter bra i baksätet.

- Subwooferns placering över reservhjulet är usel.

Köregenskaper

+ Bättre styrning än tidigare, ärligast i älgtestet.

- Aningen för mjuk för att vara sportigaste alternativet i V70-familjen.

Motor/kraftöverföring

+ Skön och smidig gång i turbofemman. Positivt att lådan inte växlar upp av sig själv när manuella läget används.

- Motorn är fortfarande lite svag på låga varv.

Utrustning

+ Grundutrustningen har blivit mycket bra, även om priset drivits upp.

- Parkeringsvarnare finns inte som extrautrustning.

Ekonomi

+ Volvo V70 T5 kommer att bli det mest ekonomiska alternativet av dessa tre, även över längre sikt.

- Svårt att hitta något negativt, skulle vara att det finns en självriskkostnad på vagnskadeförsäkringen.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 128 (medelbilen 100)

PARTIKELUTSLÄPP: 11 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION: (0-100 km/h): 8,05 sekunder

FÖRBRUKNING (blandad körning): 1,10 l/mil

 

Saab 9-5 Aero Sportkombi

Sportkomfort

Saab 9-5 Aero erbjuder bästa kombinationen sport och komfort. Spänstig motor kombinerad med snabbväxlande automatlåda ger rätt egenskaper. Men den nytrimmade motorn är alldeles för skitig och törstig. Därför kan 9-5 Aero inte vinna den här trekampen.

Pris: 324900 kr (september 2001)

Säkerhet

Saab 9-5 är enligt både Folksam och Euro Ncap ett mycket säkert val och får således högsta betyg av oss.

Basfakta

Motor

Tvärställd R4, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och ladd-luftkylare. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 90/90 mm, volym 2290 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5300 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 5-stegs automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 44,6 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och elektronisk bromskraftfördelning. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar och övre tvärlänkar, bak längslänkar och dubbla tvärlänkar samt fjäderben.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 225/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 483, bredd 179, höjd 150, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt ca 1715, maxlast ca 455. Släpvikt 1800. Tanken rymmer 70 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Generösa utrymmen, bäst framstolar.

- Lite mindre plastiga plastdetaljer, tack!

Köregenskaper

+ Klarar älgtestet bra och ger både god sport och komfort. 

- Fortfarande aningen seg styrning, framvagnen aningen mjuk.

Motor/kraftöverföring

+ Härligt smidig motor med god tillgång till kraft hela tiden.

- Fruktansvärt miljöindex.

Utrustning

+ Bra att Saab äntligen erbjuder ESP och Bi Xenon.

- Men vi väntar fortfarande på ett riktigt navigationssystem.

Ekonomi

+ Känns trots det höjda priset tämligen prisvärd.

- Servicekostnaden under de tre första åren är hög.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 205 (medelbilen 100)

PARTIKELUTSLÄPP: 32 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION: (0-100 km/h): 7,53 sekunder

FÖRBRUKNING (blandad körning): 1,32 l/mil

Ladda ner: tv0119_test_95_v70_a6avant.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!