Foto: Patrik Lindgren

Toyota Corolla bromsar farligt dåligt!

I upprepade tester hos oss på Teknikens Värld har nya Toyota Corolla uppvisat dåliga bromsprestanda. Så dåliga att vi nu underkänner Corolla 2,0 Hybrid Trek i bromstestet, men Toyota anser ändå att bilens bromsprestanda är trygga.

I test av Toyota Corolla 2,0 Hybrid Trek mot nya Skoda Octavia Combi, Ford Focus Active Kombi och Kia Ceed SW Plug-In Hybrid i Teknikens Värld nummer 12/20 (hela testet kan du läsa online här) uppvisade den japanska bilen dåliga bromsprestanda. Men denna historia börjar faktiskt redan för ett år sedan då vi testade nya Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid för första gången – även då med bristfälliga bromsprestanda. Den då nyintroducerade modellen rullade på 18-tums sommardäck i dimension 225/40 R18 (Falken ZIEX ZE914B Ecorun) och vi mätte bromssträckan 100-0 km/h till 39,7 meter. De närmsta konkurrenterna i testet hette Ford Focus, Kia Ceed och Volkswagen Golf (generation 7) som mättes till 35,6, 34,1 respektive 37,9 meter i samma test.

Skillnaderna är stora. Toyota Corolla behöver 5,6 meter längre bromssträcka än bästa bilen i testet, alltså drygt 16 procent längre bromssträcka. Testets näst sämsta bil har fyra meter kortare bromssträcka än Toyota Corolla. Foto: Mattias Rabe

LÄS HELA TESTET: Toyota Corolla Trek mot nya Skoda Octavia Combi, Ford Focus och Kia Ceed Sportswagon

Nu, ett år senare testar vi Toyota Corolla Trek som är en 20 millimeter högre version av Corolla Touring Sports – som även har mindre fälgar och däckdimension 225/45 R17. Men däckmärke och -modell är exakt samma som för ett år sedan.

Snittet av de tre separata bromstesterna (med sex bromsrepetitioner i varje test) ger 39,8 meter i bromssträcka, vilket är underkänt. Vi har under de senare åren tydligt sett att bromsprestanda blivit bättre och bättre, därför ligger gränsen för godkänt numera på 38 meter. När vi jämför med konkurrenterna kan vi tydligt se varför Toyota Corolla underkänns. Ford Focus Active Kombi klarar inbromsningen på 35,1 meter, Kia Ceed SW Plug-In Hybrid på 35,8 meter och nya Skoda Octavia på finfina 34,2 meter. Skillnaderna är stora och utvecklingen mot kortare bromssträckor har burit frukt under de senare åren, något som vi ser gång på gång i vår testverksamhet. Just därför är det ännu mer anmärkningsvärt att en av världens största biltillverkare inte klarar av att leverera godkända bromsprestanda till Toyota Corolla.

Svar från Toyota Sverige

Erik Gustafsson, informationschef på Toyota Sverige.

Toyota Corolla 2,0 Hybrid Trek underkänns i Teknikens Världs bromstest. Hur ser Toyota på det?

– Säkerhet är högsta prioritet inom Toyota och vi är trygga med bromsprestandan för Corolla. Bromsprestanda kan påverkas av en mängd olika faktorer, såsom däckstatus, underlag och yttre förhållanden.

Både vanliga Toyota Corolla 2,0 Hybrid och Corolla 2,0 Hybrid Trek har underpresterat i bromstester och båda rullade på samma däckmärke och modell. Hur många olika däckmärken standardmonteras på Corolla för den svenska marknaden?

– Det aktuella däcket är standardutrustning på samtliga Corolla med 17”- och 18”-hjul i Sverige, i olika dimensioner.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!