Första testet av då helt nya Toyota Corolla kördes under våren 2019 och vi såg i våra bromstester att prestanda var långt ifrån perfekta. Bromssträckan från 100 km/h till stillastående uppmättes till knappt 40 meter. Vid publiceringen 2019 var gränsen för godkänt resultat satt till 40 meter, en gräns som vi sedan årskiftet 2019-2020 har justerat till 38 meter. Vi har tydligt sett trenden inom branschen, att bromsprestanda blir bättre och bättre.
TEST: 12 kombibilar i tre olika storleksklasser
Vid nytt test av Toyota Corolla nu i våras, denna gång i så kallat Trek-utförande, upprepades likvärdig bromsprestanda. Resultatet var i stort sett identiskt jämfört med testet kört våren 2019. Vi ska nämna att Trek är en två centimeter högre version av Corolla Touring Sports (kombin), dessutom utrustad med 225/45 R17-däck i stället för 18-tumshjulen som den första testade bilen hade. Båda bilarna rullade på likadana Falken-däck och temperaturen var snarlik vilket fick oss att börja undra. Så vi körde om testerna med Trek-bilen, två gånger dessutom. Med gradvis sämre resultat. De två sista testrepetitionerna om sex inbromsningar vardera landade på över 40 meter. I samma test noterades Skoda Octavia för en bromssträcka på 34,2 meter.
I vårt test av kombibilar i C-segmentet i våras uppvisade Toyota Corolla undermålig bromsprestanda, precis som vid testet förra året. Men vid våra nya test bromsar Corolla plötsligt bra.
Därför ville vi testa fler Toyota-bilar, vilket vi nu har gjort. Med helt andra resultat. Ytterligare en Corolla Touring Sports med 17-tumshjul testades, nu med en bromssträcka på 37,5 meter som snitt på två repetitioner med sex bromsningar vardera. Toyota Corolla i femdörrarsutförande med 18-tumshjul avrundar det hela med en bromssträcka på 36,6 meter. Temperaturen vid test var +19 grader, däcken var av samma Falken-modell som vid alla tidigare tester och dimensionen samma som för den första testade Corolla.
Så är det här begripligt? Nej, egentligen inte. Vi har gjort vad vi kan för att hitta ett svar på varför Corolla tidigare hade klart sämre bromsprestanda. Toyota har svarat att de inte har förändrat någonting vad gäller bilarnas specifikation sedan lanseringen 2019, vilket gör testdata än svårare att tolka. Men likväl, bromssträckorna är vad de är.
Vi kan inte med säkerhet säga vad som har hänt. Vad vi däremot tror är att någon av Toyotas underleverantörer har levererat antingen bromskomponenter eller däck som har gett sämre bromsprestanda. Men det är som sagt ett antagande och längre än så kommer vi inte i det här ärendet.
LÄS HELA TESTET: Toyota Corolla Trek mot nya Skoda Octavia Combi, Ford Focus och Kia Ceed Sportswagon
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.