Nästan på dagen två år efter att RAV4 Hybrid öppnade upp det här sorgliga kapitlet, genom att prestera underkänt i älgtestet, så stänger laddhybridversionen historien genom sitt godkända resultat. Dessutom intressant att Suzuki Across faktiskt går lite bättre än RAV4. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Toyota RAV4 Laddhybrid nu godkänd i älgtestet

Resan har varit lång och kantad med fiasko i älgtestet, men äntligen kan vi säga – Toyota RAV4 har presterat ett godkänt resultat i älgtestet.

Det började redan våren 2019 då hybridversionen av Toyota RAV4 underkändes i älgtestet. Toyota tog fram en ny programvara till antisladdsystemet och strax innan pandemin nådde Europa testade vi uppdaterade RAV4 Hybrid som nådde godkänt resultat.

Hösten 2020 var det dags igen, då efterlängtade RAV4 Laddhybrid hade premiär på svenska marknaden och därmed testades för första gången. Resultatet i älgtestet var uselt, klart mycket sämre än vad hybridversionen hade presterat våren 2019. Bakvagnen sladdade ut rejält och antisladdsystemet arbetade inte i närheten av tillräckligt. Det var först när vi tog ner hastigheten till 63 km/h, att jämföra med gränsen för godkänt på 72 km/h, som RAV4 laddhybrid klarade sig genom banan.

Men i dag är en annan dag och det är tydligt att Toyota har uppdaterat RAV4 Laddhybrid. Med på testet har vi även Suzuki Across Laddhybrid, som under skalet är en RAV4 Laddhybrid.

1 av 2: Toyota RAV4 Laddhybrid vid vårt test i år. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Toyota RAV4 Laddhybrid vid vårt test i fjol. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Toyota RAV4 Laddhybrid

Det här är första gången vi testar om RAV4 Laddhybrid sedan vi dömde ut den i älgtestet förra senhösten/vintern. Första körningen i 65 km/h ger ett inte helt förtroendeingivande resultat. Den rappa styrningen bygger upp stora krafter i bilen, som svarar med att låta bakvagnen kliva ur spår. Att RAV4 Laddhybrid visar upp sladdtendenser redan vid 65 km/h är givetvis ett dåligt tecken, men vi klarar oss igenom banan.

Vid 68 km/h börjar bilen bete sig ansträngt genom banan. Den kränger, styrningen blir tung och bakvagnen sladdar ut. Antisladdsystemet borde arbeta mer och det borde arbeta smidigare för att göra färden enklare genom en panikmanöver. Men RAV4 Laddhybrid klarar av att hålla sig inom banans koner, så vi höjer hastigheten.

Vid 70 km/h märker vi för första gången ett mer aktivt arbetande antisladdsystem. Det arbetar långt ifrån lika effektivt och smart som marknadens bästa – men det får trots allt bilen att klara sig igenom banan. Så varför borde det arbeta bättre? Helt enkelt för att det blir enklare för dig som förare att ta dig runt ett hinder på vägen om antisladdsystemet dels sänker hastigheten och dels ser till att ta bilen dit föraren siktar med ratten. Ju mildare ingrepp, desto enklare att göra korrekta bedömningar vid en panikmanöver i klass med älgtestet.

Vi höjer hastigheten till gränsen för godkänt, 72 km/h, och RAV4 klarar även det – med nöd och näppe. Beteendet är ansträngt med krängning och ett märkligt arbetande antisladdsystem – men RAV4 Laddhybrid river inga koner. Den är godkänd. Vilket är skönt, då kan vi stänga det här ärendet.

När vi höjer hastigheten till 74 km/h märks det tydligt hur svårt bilen har att justera rätt i den ansträngda situationen. Plötsligt bestämmer sig antisladdsystemet för att bromsa framhjulen, vilket ger grav understyrning och RAV4 Laddhybrid lämnar banan rakt fram – alltså fortsätter den rakt fram i det mötande körfältet vilket aldrig är bra. Detta om något är en tydlig indikation på att Toyota, trots det godkända resultatet, fortfarande har mycket kvar att jobba på vad gäller antisladdsystemens ingrepp.

Suzuki Across Laddhybrid är i grunden en Toyota RAV4 Laddhybrid. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Suzuki Across Laddhybrid

Under skalet och näst intill på hela skalet är det här en RAV4, fast med Suzuki-emblem.
Redan vid 65 km/h märker vi flera skillnader gentemot Toyota RAV4, faktiskt till det bättre. Styrresponsen hos Toyota RAV4 gör bilen väldigt trevlig att köra ute på väg, men vid älgtestet drabbas beteendet av den snabba styrningen. Detta sker inte hos Suzuki Across, responsen i styrningen är inte alls lika rapp och belastningen på bakvagnen blir därmed inte heller lika hög. Samtidigt märker vi ett bättre arbetande antisladdsystem där hastigheten sänks i större utsträckning och övriga ingrepp gör beteendet mer lätthanterligt.

Beteendemönstret följer med upp i hastighet och när Suzuki Across klarar gränsen för godkänt, 72 km/h, så sker det med ett betydligt mer städat uppträdande än hos Toyota RAV4. Suzuki Across uppvisar aldrig några sladdtendenser, vilket är viktigt. Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att begränsa eller helt bygga bort bakvagnssladd vid den här typen av undanmanöver.

Vi testar Suzuki Across även i 74 km/h, men då räcker inte greppet till. Bilen understyr ut ur banan, men det sker på ett betydligt lugnare och mer beräknat sätt än för Toyota RAV4.

Sammanfattning

Toyota RAV4 Laddhybrid är härmed godkänd i älgtestet och så även syskonbilen Suzuki Across. Flera av konkurrenterna klarar älgtestet betydligt bättre, vilket indikerar att världens största biltillverkare Toyota har stora möjligheter att vässa sina aktiva säkerhetssystem. Men det viktiga är att den klarar sig igenom älgtestet och att Toyota tog det här på allvar och utvecklade ett bättre arbetande antisladdsystem. Därmed stänger vi det här ärendet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!