Tvillingsjälar

Tvillingsjälar

Test av Audi S4 mot Subaru Impreza WRX STI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Subaru Impreza WRX STI

Supersubban

Sällan har vi haft så kul som när vi kasade runtMittsverigebanan i full snöstorm med Impreza WRX STI. Sällan har vi haft så tråkigt på E4:an mellan Stockholm och Sundsvall. En ytterligheternas bil.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 4-cyl boxermotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,2 Borrning/slag 99,5/79 mm, volym 2 457 cm  3  . Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 392 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell. Ställbar mellandifferential. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 600 r/min 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar (McPherson), bak fjäderben samt undre tvär- och längslänkar.

Styrning 

 Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vänd cirkel 11,6 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. Ej ESP. 

Hjul

 Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R17.

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h

5,7s

Toppfart

255km/h (Tillverkarens uppgift)

Bränsleförbrukning (Inkluderat bankörning)

1,36 l/mil

 

Audi S4

Komfortkryssare

S4 är en extremt kompetent vagn som passar bra till mycket, men inte riktigt bra till något. Sportig, men långt ifrån Impreza. Komfortabel, men högljudd i motorvägsfart. V8-motorn är dock extremt härlig.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cyl V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0 Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 4 163 cm  3  . Max effekt 344 hk (253 kW) vid 7 000 r/min. Max vridmoment 410 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 800 r/min.

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak fyrlänkad axel.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv, vänd cirkel 11,1 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 YR18.

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h

5,6s

Toppfart

250km/h (Tillverkarens uppgift)

Bränsleförbrukning (Inkluderat bankörning)

1,62 l/mil

Ladda ner: tv0603_test_audi_subaru-p1.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!