BMW 330 Ci och Mercedes CLK 320

Ungdomselixir

Test av BMW 330 Ci och Mercedes CLK 320

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW 330 Ci

Bättre i längden, men...

Efter massor av mil i BMW 330 känns bilen bättre än vid första intrycket, man vänjer sig vid stötigheten, spårkänsligheten och SMG-lådan. Grundmodellen är rätt val: billigare att köpa, trevligare att leva med.

Basfakta

Motor

Rak 6-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84,0/89,6 mm, volym 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 5-växlad automat med möjlighet att växla manuellt (SMG-låda + 15900 kr). 

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. 

Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak individuell upphängning med dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck

225/45 R17 (testbilen f/b 8/8,5 tum, däck 225/40 R18 resp. 255/35 R18).

Mått och vikt (cm/kg): 

Axelavstånd 273, längd 449, bredd 176, höjd 137, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1505, maxlast 425. Släpvikt 1700. Tanken rymmer 63 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 93 Jämför! (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 36,1 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,07 l/mil

 

Mercedes-Benz CLK 320

När pengarna inte styr

För de flesta med normala inkomster är CLK 320 bara att drömma om. Men om pengarna vore en bisak är det här bilen vi vill ha i denna sextett. CLK är snygg, komfortabel och lagom sportig i samma paket.

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad V, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89,9/84,0 mm, volym 3199 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 

5700 r/min. Max vridmoment 310 Nm mellan 3000 och 6400 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 5-växlad automat med möjlighet till manuell växling.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, traingellänkar och tvärstag, bak individuell upphängning med längs- och tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd f/b 7/8 tum lättmetall, däck 

205/55 R16 resp. 225/50 R16 (testbilen 7,5/8,5 tum, däck 225/45 R17 resp.

245/40 R17).

Mått och vikt (cm/kg): 

Axelavstånd 272, längd 464, bredd 174, höjd 141, spårvidd fram/bak 149/147. Tjänstevikt 1605, maxlast 455. Släpvikt ej angiven. Tanken rymmer 62 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 106 Jämför! (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1(medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 37,8 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,22 l/mil

Ladda ner: tv0217_test_bmw330ci_mbclk.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!