BMW 330 Ci
Bättre i längden, men...
Efter massor av mil i BMW 330 känns bilen bättre än vid första intrycket, man vänjer sig vid stötigheten, spårkänsligheten och SMG-lådan. Grundmodellen är rätt val: billigare att köpa, trevligare att leva med.
Basfakta
Motor
Rak 6-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84,0/89,6 mm, volym 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.
Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 5-växlad automat med möjlighet att växla manuellt (SMG-låda + 15900 kr).
Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv.
Vändcirkel 10,4 m.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak individuell upphängning med dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck
225/45 R17 (testbilen f/b 8/8,5 tum, däck 225/40 R18 resp. 255/35 R18).
Mått och vikt (cm/kg):
Axelavstånd 273, längd 449, bredd 176, höjd 137, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1505, maxlast 425. Släpvikt 1700. Tanken rymmer 63 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex: 93 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 36,1 meter
Förbrukning (blandad körning): 1,07 l/mil
Mercedes-Benz CLK 320
När pengarna inte styr
För de flesta med normala inkomster är CLK 320 bara att drömma om. Men om pengarna vore en bisak är det här bilen vi vill ha i denna sextett. CLK är snygg, komfortabel och lagom sportig i samma paket.
Basfakta
Motor
6-cyl längsmonterad V, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89,9/84,0 mm, volym 3199 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid
5700 r/min. Max vridmoment 310 Nm mellan 3000 och 6400 r/min.
Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 5-växlad automat med möjlighet till manuell växling.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, traingellänkar och tvärstag, bak individuell upphängning med längs- och tvärlänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd f/b 7/8 tum lättmetall, däck
205/55 R16 resp. 225/50 R16 (testbilen 7,5/8,5 tum, däck 225/45 R17 resp.
245/40 R17).
Mått och vikt (cm/kg):
Axelavstånd 272, längd 464, bredd 174, höjd 141, spårvidd fram/bak 149/147. Tjänstevikt 1605, maxlast 455. Släpvikt ej angiven. Tanken rymmer 62 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex: 106 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 1(medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37,8 meter
Förbrukning (blandad körning): 1,22 l/mil
Ladda ner: tv0217_test_bmw330ci_mbclk.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.