BMW Z8

Vägjärn

Test av BMW Z8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW Z8

 

Testresultat - våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck

Rymlig sittbrunn, ganska små stolar. Bra bagageutrymme, superb kvalitet. Minus för bakruta i plast.

Köregenskaper/komfort

Mycket lättkörd, extremt reaktiv i alla situationer. Understyrt klistergrepp, stabil också i hård sidvind. Stötig i låg fart, spårkänslig, bullrig.

Motor/kraftöverföring

Bedövande kraft- och fartresurser, tjockt, varmt läte, ändlös flexibilitet, Z8 har en unikt råstark och samtidigt vass V8. Sensuell, lätt kärv växellåda.

Utrustning

Full pott, så när som på ett par detaljer. Ej höjdjustering av ratten, stolarna kan inte vickas i framkant, återgång till ursprungsfart saknas i farthållaren.

Ekonomi

Allt är dyrt med Z8, investerarna lär behöva långt tålamod.

Säkerhet

Extremt stark struktur under karossen och en förarkrockkudde som fylls i två steg beroende på krockintensiteten. Fasta störtbågar bakom stolarna tar upp mycket kraft vid en rundslagning. Z8 förefaller vara en av de säkrare öppna bilarna. Ej krocktestad av Euro-NCAP.

Slutbetyg

Den dyraste och mest säregna bilen i klassen. Superfart och -teknik i en förpackning som flirtar med förr. Superb konstruktion och byggkvalitet, bra utrymmen för två och en absolut dröm att köra. Men knappast dubbelt så bra som en Z3 med lite motor.

Vägjärn

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 250,5, längd 440, bredd 183, höjd 131,7, spårvidd fram/bak 155/157.

Tjänstevikt ca 1 660, maxlast 240, taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 73 liter.

 

MOTOR

Längsmonterad 8 cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 94/89 mm, volym 4 941 cm3.

Max effekt 400 hk (294 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment 500 Nm vid 3 800.

 

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Automat finns ej.

 

BROMSAR

Ventilerade skivbromsar, 334/32 mm diameter/tjocklek fram, 328/20 bak. Låsningsfritt system, aktiv antisladdkontroll (ESP) och automatisk bromskraftfördelning i kurvor (CBC).

 

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 m, 3,0 rattvarv.

 

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, undre tvärlänkar och momentstag, bak flerlänksupphängning med längs-, tvär- och snedlänkar.

 

HJUL/DÄCK

Aluminiumfälgar. Fälgbredd 8 tum fram, 9 tum bak. Däck 245/45 R18 fram, 274/40 R18 bak.

Ladda ner: tv0017_test_bmwz8.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr